Activity › Forums › Starry-Night.nl › Functionaliteit › Facebook versus de fora (waarom posten op SN?) › Reply To: Facebook versus de fora (waarom posten op SN?)
Dit is wel een interessante discussie waar ik graag mijn ervaring met jullie delen. Ik vind mijzelf een zeer gepassioneerd amateurastronoom die zich al 40 jaar bezig houdt met deze vrijetijdsbesteding. Eigenlijk kan ik zeggen dat ik mijn hele leven geboeid ben door alles wat met ruimte te maken heeft. De laatste jaren heeft de sterrenkunde en met name de astrofotografie, een enorme vlucht genomen. Bijna al mijn spaarzame vrije tijd gaat in de sterrenkunde zitten. Ook heb ik de nodige investeringen gedaan. Ben trots en blij dat mijn leercurve nog steeds een stijgende lijn vertoont, al gaat die niet zo hard al bij andere collegae’s, denk ik. Maakt niet uit. Maar de vraag is: wat doe je met je resultaten? Makkelijkste weg: niks doen. Op de schijf laten staan en laten zien aan de mensen die er om vragen. Zonde. Andere mogelijkheid is posten op SN, AstroForum, FB eigen tijdlijn en groepen als FB astroforum en werkgroep astrofotografie etc. Kijken wat je vrienden en kennissen van je resultaten vinden. Op SN en AstroForum tref je meestal je collega’s hobby-astronomen. Die kijken met een andere insteek naar de foto. Hierbij gaat het vaak om de kwaliteit. Een “like” is zo geplaatst. Soms denk ik of dit nu wel zinvol is. Ja en nee. Er zit een duidelijk verschil als ik de foto op mijn FB tijdlijn plaats en SN. Op FB tijdlijn krijg ik veelal reacties die mij het gevoel van waardering en trots geven. Dit zijn collega’s van het werk, familie en kennissen. Op SN en AstroForum krijg ik weinig reacties, danwel geen reacties. Het zijn altijd dezelfde die <gelukkig!> wel reageren en mij tips en tricks geven om tot betere resultaten te komen. Ik zie echter nu SN ook als enige echte vraagbaak dankzij de tutorials. Op mijn eigen tijdlijn van FB blijf ik posten voor de beschreven doelgroep. Daarnaast ook op SN voor de soms waardevolle input van met name Kees en Marc. De tijd zal het leren wat ik wel of niet meer/minder ga doen.