Facebook versus de fora (waarom posten op SN?)

Activity Forums Starry-Night.nl Functionaliteit Facebook versus de fora (waarom posten op SN?)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #18836
    Theunissen
    Participant

    Waarom posten op SN of AF als Facebook zo’n lekker groot bereik heeft? Dat is de vraag die meerdere fora tegenwoordig bezig houdt.

    Graag zou ik jullie mening horen.

    Ik zie Facebook als de elektronische variant van DWDD, een brei aan informatie die vaak de volgende dag al weggezakt is.

    Enkele kenmerken van FB versus traditionele forum websites:

    • vragen worden snel beantwoord op FB;
    • antwoorden (kennis) zijn nog nauwelijks terug te vinden naarmate de FB tijdslijn verder loopt (en tijd dus verstrijkt);
    • een forum plaatst vragen of materiaal in een topic, deze zijn getagged (dus makkelijk als onderdeel van categorie (tag) terug te vinden) of via een zoek actie;
    • een forum website kan topics in context plaatsen, denk aan verwijzingen naar gidsen, artikelen en andere topics;
    • een forum website verrijkt (mijn inziens) een topic door bovenstaande;
    • Facebook is voor mijn gevoel in essentie niet (heel veel) meer dan een groot publiek bereiken en “likes” verzamelen;
    • topics zoals gepost op SN of AF zijn door de SEO functionaliteit (zoekmachines worden geïnformeerd door de website van het bestaan van nieuwe content) snel en makkelijk terug te vinden in Google … dit betekent extra exposure van topics…dit in tegenstelling tot FB content die niet terug te vinden is via bijv. Google.

    Wat is jullie mening?

    En meer concreet, de werkelijk vraagstelling, hoe om te gaan met het FB geweld?

    Tip: klik eens op een tag!

    #18839
    Groenewold
    Participant

    Ik denk dat een forum, DE plek bij uitstek is voor naslag inderdaad. Wat ik zelf probeer te doen is het archiveren van kennis middels artikelen op SN, die zijn dan ook goed up-to-date te houden (reminder to self). Dat gaat dan om kennis welke ook echt meerwaarde heeft voor langere tijd, basis-informatie e.d. Op facebook post ik de zaken die meer “voor de leuk, even tussendoor” zijn, dat kan ook hier natuurlijk maar ik ben dan weer niet van het overal hetzelfde neerzetten. Dat is inderdaad informatie welke grotendeels verloren zal gaan, maar ik denk dat mensen de voor hen interessante zaken dan wel zelf ergens bookmarken.
    Wat dat betreft zie ik het als een aanvulling op een forum, je hebt ook een groot publiek voor die prangende vraag tussendoor en het antwoorden gebeurt dan meestal veel sneller ook door het gebruik van FB op de mobiel. Zelf probeer ik dan wel, mocht de vraag/antwoord sessie weer van die nuttige informatie bevatten, dit in een topic hier te posten (wat dan weer best weinig voorkomt).

    Het gemak van even posten, met name ook mobiel, zal Facebook of een ander medium ala Facebook altijd populair houden. Mensen hebben denk ik ook van nature de neiging om simpelweg even snel wat te showen, likes te vergaren (en dan liefst zoveel mogelijk) en weer verder te gaan. Het streelt het ego, vandaar ook de populariteit van Snapchat etc. etc. Of dat wenselijk is, ik zelf vind inmiddels van niet (het heeft allemaal erg weinig inhoud en we vergeten een beetje de echte wereld om ons heen), is iets wat we niet meer echt tegen kunnen houden, hoogstens een beetje sturen.

    #18840
    KeesScherer
    Participant

    Ik zie het posten van Astrofoto’s of topics op Facebook op de eigen tijdlijn of groep als volstrekt zinloos (en doe het ook niet) vanwege de redenen die je al schetst. Voor een snelle vraag of een leuke foto van de telescoop die buiten staat te wachten op de aankomende nacht is het een prima vluchtig medium, maar echt leren doe je door een terugzoekfunktionaliteit. De overzichtelijkheid van Flickr voor opnamen maakt dat bij uitstek geschikt als portfolioplek, maar echte informatieuitwisseling kan alleen in een forumvorm. Starry-Night munt uit in het combineren van de Forum funktie met die van een FB achtige tijdlijn.

    #18841
    Frank_Teunissen
    Participant

    Dit is wel een interessante discussie waar ik graag mijn ervaring met jullie delen. Ik vind mijzelf een zeer gepassioneerd amateurastronoom die zich al 40 jaar bezig houdt met deze vrijetijdsbesteding. Eigenlijk kan ik zeggen dat ik mijn hele leven geboeid ben door alles wat met ruimte te maken heeft. De laatste jaren heeft de sterrenkunde en met name de astrofotografie, een enorme vlucht genomen. Bijna al mijn spaarzame vrije tijd gaat in de sterrenkunde zitten. Ook heb ik de nodige investeringen gedaan. Ben trots en blij dat mijn leercurve nog steeds een stijgende lijn vertoont, al gaat die niet zo hard al bij andere collegae’s, denk ik. Maakt niet uit. Maar de vraag is: wat doe je met je resultaten? Makkelijkste weg: niks doen. Op de schijf laten staan en laten zien aan de mensen die er om vragen. Zonde. Andere mogelijkheid is posten op SN, AstroForum, FB eigen tijdlijn en groepen als FB astroforum en werkgroep astrofotografie etc. Kijken wat je vrienden en kennissen van je resultaten vinden. Op SN en AstroForum tref je meestal je collega’s hobby-astronomen. Die kijken met een andere insteek naar de foto. Hierbij gaat het vaak om de kwaliteit. Een “like” is zo geplaatst.  Soms denk ik of dit nu wel zinvol is. Ja en nee. Er zit een duidelijk verschil als ik de foto op mijn FB tijdlijn plaats en SN. Op FB tijdlijn krijg ik veelal reacties die mij het gevoel van waardering en trots geven. Dit zijn collega’s van het werk, familie en kennissen. Op SN en AstroForum krijg ik weinig reacties, danwel geen reacties. Het zijn altijd dezelfde die <gelukkig!> wel reageren en mij tips en tricks geven om tot betere resultaten te komen. Ik zie echter nu SN ook als enige echte vraagbaak dankzij de tutorials. Op mijn eigen tijdlijn van FB blijf ik posten voor de beschreven doelgroep. Daarnaast ook op SN voor de soms waardevolle  input van met name Kees en Marc. De tijd zal het leren wat ik wel of niet meer/minder ga doen.

    #18842
    Groenewold
    Participant

    Dat vind ik ook nog een hele goede Frank, familie en collega’s vinden het inderdaad ook altijd wel interessant en dan is het simpelweg leuk om daar dan weer gesprekken over te hebben als ik ze tegenkom. Maar wat ik zeker de meerwaarde vindt van de fora is de positieve kritiek, iets waar ik echt van kan leren. En dat vind ik persoonlijk hier ook beter, qua fotografie dan.. niet alleen maar “moooi!”, maar vooral ook “moooooi, maar…” antwoorden. :)

    #19437
    Theunissen
    Participant

    @hansvanoverzee Wat is jouw mening (inzake bovenstaande)?

    Ik heb jaren geleden al een SN FaceBook groep aangemaakt.  Het is natuurlijk mogelijk om alle posts/topics te spiegelen op deze FB groep. Hiermee zal het bereik groter worden en wellicht de traffic naar SN toenemen. Van de andere kant ben ik van mening dat er al genoeg FB groepen zijn, denk aan de AF groep maar ook die van de “Vereniging”. Wat is jullie mening?

    #19439
    Groenewold
    Participant

    Je kan het altijd proberen, maar volgens mij krijg je daar alleen maar mensen in wanneer er iets unieks aangeboden kan worden (zoals de artikelen e.d.). AF facebook is inmiddels dusdanig groot en actief dat een soort van tweede versie niet heel logisch is, ik kan mij herinneren dat iemand iets soortgelijks probeerde ooit en dat was ook niet echt succesvol.

    #19440
    van Overzee
    Participant

    Facebook sites zijn er genoeg. Ik denk, dat je met regelmatig posten van zaken genoeg aandacht kan trekken. Evenals het plaatsen van meldingen in Te les koop.

    Misschien een overweging waard. Op het ogenblik is Nederlands de voertaal.

    Ik denk als je op Engels zou overschakelen je een  gigantische respons zou krijgen van uit de hele wereld. Volgens mij heeft Starry-night een uniek karakter dat ik nog nergens ben tegen gekomen op het internet. Nederlands bereikt maar een zeer beperkte groep astrografen.

    Maar ja het is natuurlijk wat je wilt met de site.

    #19447
    Theunissen
    Participant

    Dank voor je reactie Hans. Genoeg overwegingen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top