Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › Settings voor Scopedome driver › Reply To: Settings voor Scopedome driver
Ik heb eindelijk antwoord van Scopedome over de setting voor de dome-rotatie die de nauwkeurigheid bepaald.
Die staat op de eerste configuratiepagine, die van de Card.
Het is de Dome “Position Compare Precision” setting. Die staat normaal op 5 clicks.
Dat komt overeen met een paar milimeter dome-omtrek.
Nu staat ie op 25 clks en het ge-surge van de dome is weg.
Zo simpel. Maar ik heb er maanden op moeten wachten . . . . .
Nog even terugkomen op de setting voor de domediameter voor de telescoop/koepel synchronistatie van de kaart zelf en dezelfde setting in SGP voor de slave functie.
Op de kaart vragen ze de straal van de koepel. 1m dus.
In SGP hebben ze het over de koepeldiameter. 2m dus. Niet dus. Althans niet bij mij.
Kees heeft in SGP 2m ingevuld en dat werkt goed. Maar als ik dat doe gaat het fout in de buurt van het zenith.
Afgelopen nacht bezig geweest om M101 te fotograferen met subs van 15min.
Synchronisatie via SGP en 2m opgegeven in de slave functtie.
Dat ging goed totdat mijn wekkertje afging om 2:30u. Meridaantijd voor M101.
Een slaperige blik op de laptop deed mij onmiddellijk volledig ontwaken.
De telescoop had het laatste half uur de binnenkant van de dome staan fotogaferen.
Het veranderen van de 2m naar 1m in de slave-parameters was hier de oplossing. De dome paste de berekening van zijn azimuth aan en draaide keurig in de juiste positie.
Maar mijn tijdschema lag nu helemaal in de war dus ik ben er maar mee opgehouden.
Volgende keer beter opletten. Maar toch eigenlijk wel vreemd . . . . . . .
Arie