Reply To: Early Season NGC7000

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Early Season NGC7000 Reply To: Early Season NGC7000

Bus
Participant

Nou Marc,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer heb aan de opbouwende kritiek die jij hier nu post dan aan de likes op facebook ;-)

Ik ben inderdaad nog niet zo handig met het nabewerken van de data (lees, so much info out there). Daarbij helpt het ook niet dat ik mijn Sony RAW-bestanden nog steeds niet aan APP kan voeren waardoor er voor mijn gevoel toch al enig dataverlies optreedt wanneer ik de bestanden converteer naar TIFF (maar dat kan ook aan mij liggen).

Een single RAW-bestand laat ook veel meer kleur in de sterren zien, waaronder blauwe en rode. Het enige waar ik APP voor gebruik is het registreren, calibreren en stacken. De stretch doe ik dan vervolgens in PS, waar ik ook de RGB kanalen uitlijn (zo goed en kwaad als dat gaat). Vervolgens is het een kwestie van aanpassen naar smaak in Lightroom……niet echt de ideale workflow voor een astrofotograaf.

Graag zou ik mij dan ook wat meer willen verdiepen in APP, maar ik heb gewoonweg de tijd er niet voor. Maar gezien jou reactie (waarop waarschijnlijk nog wel een paar aanvullende reactie van anderen zullen volgen) ga ik zeker nog eens aan de slag met de data.

Bedankt voor je input Marc :-)

Met vriendelijke groeten,

Rutger Bus

Scroll to Top