Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › NGC7000 Hα en First Light van de William Optics GT71 › Reply To: NGC7000 Hα en First Light van de William Optics GT71
Hoi Vincent,
Ik denk dat de vertical banding een gevolg is van drift. Aangezien ik het guiden niet aan de praat kreeg heb ik gewoon zonder guiding opnames gemaakt. Wanneer ik snel door de onderlinge opnames (71 stuks) scrol zie ik inderdaad een verplaatsing in verticale richting (slechte pooluitlijning). Door de relatief hoge ISO implementeer je ook meer ruis, waardoor er tijdens het stacken (sterren worden correct gestackt, maar de ruis niet) een “ruisstreep” ontstaat. Dit is wat er -denk ik- aan de hand is aangezien ik de banding wel vaker heb waargenomen op opnames, alleen dan in een andere richting (lees: iedere willekeurige andere richting dan verticaal)
Het zo daarom mooi zijn als ik het Guiden voor elkaar krijg..dat zou al een heleboel ophelderen.
Ook een vaste opstelling in de vorm van een Pier zou mooi zijn aangezien ik dan niet iedere keer de uitlijn procedure hoed te doorlopen, wat momenteel best wel wat tijd kost wil je dit een beetje nauwkeurig doen (al is dit niet noodzakelijk wanneer je gaat guiden lijkt mij)
Maar goed, vooralsnog ben ik uitermate tevreden (behalve dan met de grijze nachten…..tjongejonge…tot 23:30 moeten wachten alvorens ik enigszins wat sterren kon ontdekken aan de hemel ;-))