Reply To: 10Micron perikels

Activity Forums Astrotechniek Monteringen 10Micron perikels Reply To: 10Micron perikels

Bakx
Participant

Tja, dat helpt. Nog een keer vragen. Maar niet bij iedereen . . . . . . .

Ik laat wel de Scopedome op stroom staan ivm de gearboxverwarming (echt noodzakelijk gebleken afgelopen winter) en evt. vocht in de diverse panelen. Maar met 30C in de dome kan dat nu wel uit. De mount zelf, zet ik telkens uit.

Dat is dan ‘s morgens als ik op sta, na een nachtelijke SGP-fotosessie. SGP parkeert en sluit alles netjes als een sequence compleet is.

Dan zet ik dus de mount uit. Daarvoor heb ik een apparaatje (voor weinig) dat via USB en een kabeltje met een audio jack plug de mount uit- en aan- kan zetten.

Dan heb ik ook een 220V stekkerblok (Energenie powermanager) met 6 stopcontacten, waarvan ik er 4 via LAN kan schakelen. De andere twee kan ik niet schakelen.Daar zitten dus de NUC pc en een LAN switch in. De andere 4 hebben: de kachel, de ontvochter, de 13.8V en 24V voedingen samen,  en de 220V van de Scopedome voeding. Zo schakel ik ook de laagspanningsvoedingen uit.

Toegegeven, de mount zal in Park positie weinig stroom verbruiken. Maar of aan laten staan voldoende warmte genereert om vocht op de printplaten te voorkomen . . .  Ik weet niet. De HC heeft wel een ingebouwde verwarming.

Dus het antwoord op jouw vraag: Nee, bij mij staat de mount niet altijd aan.

Ik kan op het 10M forum en/of elders ook geen aanbeveling vinden dit wel te doen.

Scroll to Top