10Micron perikels

Activity Forums Astrotechniek Monteringen 10Micron perikels

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #19700
    Bakx
    Participant

    Ik ben niet blij.

    Sinds vrijdagmiddag krijg ik allerlei HW error codes op mijn HC. Heb email-contact gehad met 10M support. Heb ze wat log files opgestuurd.Voorlopige conclusie: DEC motor probleem!

    Ontving per email wat instructies om te trouble-shooten (onder het DEC deksel) Kan daar niets vreemds vinden.

    Gisteravond leek het weer te werken. Ikke blij.

    Maar vanochtend stond ie al weer in storing.

    Ook maar even gemeld bij Robtics. Daar heb ik hem uiteindelijk gekocht.

    Zoals verwacht: stilte  . . . .

    Ik zit ook al sinds februari op een aankoopnota, voor de verzekering en garantie, te wachten, die ze na herhaald verzoek gewoon niet toesturen.

    De mount heeft altijd naar behoren gewerkt. Tot zo maar in eens . . . . .

    Daar zit je dan met je mooie nieuwe dikke newton,

    Mijn weekend is niet wat ik er van had verwacht.

     

    Dus, ook hele dure monteringen gaan kapot.

    #19701
    KeesScherer
    Participant

    Staat bij jou de montering altijd aan? Bij mij wel, zodoende blijft de electronica altijd droog b.v.

    #19702
    Groenewold
    Participant

    Zoals verwacht, heb je ook niet al te beste ervaringen met Robtics toevallig?

    #19704
    Bakx
    Participant

    Ik had deze melding ge-delete, vlak na dat ik hem poste. Editen gaat niet, maar er was wel en delete button.

    Die werkt dus niet naar behoren blijkbaar.

    Inmiddels toch een reactie ontvangen van Rob(tics.

    Aangenaam verrast. Maar zien wat hij kan doen.

    Dit zal wel net zo gaan als met de malheur die ik had met mijn Scopedome.

    Teamviewer sessies en misschien dat ze rechtstreeks in de mount kunnen inloggen. De boel hangt aan het internet.

    Maar als het een hardware kwestie blijkt te zijn (ik verdenk de DEC encoder) wordt het wellicht retourtje Italie op mijn kosten.

    Nog steeds niet blij.

    En ik had er nog net zo’n mooi Rayox zadel op gezet . . . . .

    #19705
    KeesScherer
    Participant

    Staat bij jou de montering altijd aan? Bij mij wel, zodoende blijft de electronica altijd droog b.v.

    (Ik vraag het gewoon nog een keer……)

    #19706
    Bakx
    Participant

    Tja, dat helpt. Nog een keer vragen. Maar niet bij iedereen . . . . . . .

    Ik laat wel de Scopedome op stroom staan ivm de gearboxverwarming (echt noodzakelijk gebleken afgelopen winter) en evt. vocht in de diverse panelen. Maar met 30C in de dome kan dat nu wel uit. De mount zelf, zet ik telkens uit.

    Dat is dan ‘s morgens als ik op sta, na een nachtelijke SGP-fotosessie. SGP parkeert en sluit alles netjes als een sequence compleet is.

    Dan zet ik dus de mount uit. Daarvoor heb ik een apparaatje (voor weinig) dat via USB en een kabeltje met een audio jack plug de mount uit- en aan- kan zetten.

    Dan heb ik ook een 220V stekkerblok (Energenie powermanager) met 6 stopcontacten, waarvan ik er 4 via LAN kan schakelen. De andere twee kan ik niet schakelen.Daar zitten dus de NUC pc en een LAN switch in. De andere 4 hebben: de kachel, de ontvochter, de 13.8V en 24V voedingen samen,  en de 220V van de Scopedome voeding. Zo schakel ik ook de laagspanningsvoedingen uit.

    Toegegeven, de mount zal in Park positie weinig stroom verbruiken. Maar of aan laten staan voldoende warmte genereert om vocht op de printplaten te voorkomen . . .  Ik weet niet. De HC heeft wel een ingebouwde verwarming.

    Dus het antwoord op jouw vraag: Nee, bij mij staat de mount niet altijd aan.

    Ik kan op het 10M forum en/of elders ook geen aanbeveling vinden dit wel te doen.

    #19707
    KeesScherer
    Participant

    Per Frejvall liet zijn 10 Micron mounts 24/7 aanstaan en dat doe ik ook. Het is heel handig, want de GPS unit heeft nog wel eens moeite om een GPS fix te vinden na het booten van de mount. Is ook een beetje mijn principe gebleven sinds ik in de jaren 80 met bewerkingsrobots werkte waarbij de besturingen die altijd aanstonden met gemak 10-tallen jaren mee bleken te gaan , terwijl vergelijkbare machines die steeds aan en uit werden gezet na een paar jaar kapot gingen.

    #19708
    Bakx
    Participant

    Een GPS fix is inderdaad soms een probleem. Doorgaans heeft de mount hier bij mij binnen 30 sec een fix op 8 satellieten. Maar als de mount meer dan een week heeft uitgestaan, kan het soms uren duren.

    Maar ik snap nog steeds niet waar mijn storing vandaan komt.

    In het ergste geval is de storing morgen verdwenen. En dan kom je er nooit achter wat het was. Met de wetenschap dat het ook zo maar weer kan terugkomen. Breuk in een printplaatje bijv. die door de warmte in de koepel open is gaan staan. Als het dan later weer afkoelt, doet ie het weer. Kent u dat?

    #19753
    Bakx
    Participant

    Ik ontvang net bericht dat de complete mount vervangen wordt. Ik krijg een nieuwe.

    Dat is toch top service. Hoort wel zo in dit segment van de markt, vind ik eigenlijk.

    Maar toch. Hopelijk eind deze week binnen. Dan kunnen we weer !!!

    Ik ben al weer een stuk blijer. :-)

    #19754
    Theunissen
    Participant

    Toch nog relatief snel? Wat was nu de oorzaak?

    #19755
    Bakx
    Participant

    Ze hebben het waarschijnlijk zelf ook niet helder wat de oorzaak is.
    Vandaar dat ze de hele mount maar vervangen.
    Dan kunnen ze op hun gemak, na de vakanties, deze mount eens goed nakijken.
    Misschien dat ik dan ooit nog te horen krijg wat het probleem was.
    Dat zou ik natuurlijk wel willen weten.
    Deze mounts staan als oer-betrouwbaar bekend, dus als er eentje problemen heeft, wil je het naadje van de kous weten.
    Ik ben allang blij dat ze hier voor kiezen, i.p.v. eerst de voeding eens vervangen, dan de hand controler en dan de computer en dan . . . .
    Dan ben je zo een maand of meer verder.
    Met een beetje geluk heb ik hem eind van de week binnen.

    #19790
    Bakx
    Participant

    Probleem opgelost!!
    = GROUND LOOP = aard lus

    Ik heb het hele verhaal elders al verteld, maar het komt hier op neer dat ik na een kleine modificatie aan de mount-pier verbinding, een ground loop gecreëerd had. Met all gevolgen van dien.
    De nieuwe mount gaf na aankoppelen direct dezelfde HW storingen als mijn eigen mount.
    Nou, schiet mij maar lek. Heb ik dat weer……..
    Wat blijkt nu. Ik had de montering een beetje lager op de pier gezet. Hiertoe heb ik de 4cm dikke houten schijf vervangen door een 3mm alu plaatje.
    Nu maakte de mount een geleidend contact via de pier naar aarde.
    Omdat 10M er voor gekozen heeft alles van aarde te voorzien had ik nu 2 connecties naar aarde. Eentje terug via het net naar de schuur en eentje direct naar beneden via de pier. En voor electro-technici is dat foute boel. En voor mij toen ook.
    Een vriend wees me op het verschijnsel ground loop en na wat gegoogeld te hebben leek het me plausibel.
    Het alu plaatje vervangen door een perspex exemplaar en zo de mount weer electrisch geïsoleerd van de pier en de loop onderbroken.
    De problemen waren net zo snel verdwenen als ze gekomen waren.
    Niks mis met de mount dus. Het vervangexemplaar is weer netjes terug naar Baader.
    Met dank aan Robtics en Baader om mij hierbij zo te helpen. Zonder die 2e mount had ik het nooit gevonden.

    Ik heb dit moment toch even op de gevoelige chip gezet.
    Zeg nou zelf: wie heeft er nou zo iets op zijn werkkamer staan?

    Arie

    #19794
    KeesScherer
    Participant

    Goed om te weten. Wel vreemd dat de eerste foto bij deze post het houten blok laat zien ( En ik had er nog net zo’n mooi Rayox zadel op gezet . . . . .) waarbij het probleem dus niet kan optreden. Is de metalen pier dan niet in beton gezet maar tot in direct kontakt met de grond? En gaan de stroom geleidende monteringsbouten niet gewoon dwars door de kunststof plaat heen?

    #19801
    Bakx
    Participant

    De montering zat aanvankelijk vast op de houten schijf. Daar zaten van die M6 “wokkel-moeren” in verankerd.

    Ze maakten dus geen contact met het metaal van de pier.

    Toen de aluminiumplaat erop lag heb ik gewoon 3 gaten van 6mm door de nog aanwezige houten schijf heen geboord. Die zit nog in de top van de pier verankerd. Deze bouten maakten het geleidend contact tussen de mount base plate, de aluminium schijf en zo met de pier.

    Met de plastic schijf nu, maken de M6 inbusbouten die door de houten schijf zitten met een moertje aan de onderkant, wel contact met de mount base plate, maar niet meer met de pier.

    De mount draait weer als een tierelier. Uit voorzorg heb ook maar even het aardedraadje in het verlengsnoertje van het stopcontact naar de 24V losgemaakt.

    Je kunt ook een 12V->24V voeding van 10Micron kopen. Dan heb je ook geen aarde aansluiting. En doet zich dit probleem dan ook niet voor.

    Ik had al een 20A 13.8V gestabiliseerde lab-voeding in de koepel voor mijn vorige mount. Daar zou de 10M met zo’n convertertje zo bij op kunnen. Ook heb intussen een 220V scheidingtrafo geplaatst. http://energenie.com/item.aspx?id=6872

    Er staat inmiddels ook een klus op marktplaats om een aardpen te komen slaan.

    #19809
    KeesScherer
    Participant

    Dank voor de uitleg, maar ik begrijp nog niet hoe het bij jou nu zit met de voeding van de montering. Voor mijn GM2000 HPS II gebruik ik een door 10 Micron geleverde 24 Volt Voeding waar ik helemaal geen aardedraad zie die naar de montering gaat. Zie foto’s. Ik heb de voeding op 25.0 Volt gezet, zie deze draad. (Werkt alleen met een account, maar die heb je)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top