Activity › Forums › Astrotechniek › Monteringen › 10Micron perikels › Reply To: 10Micron perikels
Probleem opgelost!!
= GROUND LOOP = aard lus
Ik heb het hele verhaal elders al verteld, maar het komt hier op neer dat ik na een kleine modificatie aan de mount-pier verbinding, een ground loop gecreëerd had. Met all gevolgen van dien.
De nieuwe mount gaf na aankoppelen direct dezelfde HW storingen als mijn eigen mount.
Nou, schiet mij maar lek. Heb ik dat weer……..
Wat blijkt nu. Ik had de montering een beetje lager op de pier gezet. Hiertoe heb ik de 4cm dikke houten schijf vervangen door een 3mm alu plaatje.
Nu maakte de mount een geleidend contact via de pier naar aarde.
Omdat 10M er voor gekozen heeft alles van aarde te voorzien had ik nu 2 connecties naar aarde. Eentje terug via het net naar de schuur en eentje direct naar beneden via de pier. En voor electro-technici is dat foute boel. En voor mij toen ook.
Een vriend wees me op het verschijnsel ground loop en na wat gegoogeld te hebben leek het me plausibel.
Het alu plaatje vervangen door een perspex exemplaar en zo de mount weer electrisch geïsoleerd van de pier en de loop onderbroken.
De problemen waren net zo snel verdwenen als ze gekomen waren.
Niks mis met de mount dus. Het vervangexemplaar is weer netjes terug naar Baader.
Met dank aan Robtics en Baader om mij hierbij zo te helpen. Zonder die 2e mount had ik het nooit gevonden.
Ik heb dit moment toch even op de gevoelige chip gezet.
Zeg nou zelf: wie heeft er nou zo iets op zijn werkkamer staan?
Arie