Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Melkweg fotografie in Nieuw-Zeeland › Reply To: Melkweg fotografie in Nieuw-Zeeland
Dank voor het uitgebreide overzicht Rutger. Ik moet zeggen dat ik altijd al gegaan ben voor de “gok” met goedkopere varianten, maar dat is mij toch niet bevallen uiteindelijk. Het kost mij uiteindelijk meer moeite om te achterhalen of de lens (of ander spul) zo goed werkt als de bedoeling is, dat ik sneller voor een goed getest exemplaar ga. Gaat ook niet altijd goed natuurlijk, maar tot nu toe heb ik daar meer geluk mee gehad. En ik ga niet meteen een hele rits lenzen aanschaffen, de huidige lens heb ik ook alweer 6-7 jaar, dus in 1x een goede (althans volgens veel astrofotografen) is voor mij dan de weg.
Wat de FOV betreft zat ik te denken aan een mozaïek, als dat wilt lukken met het gepriegel met een startracker. ;) Gisteravond/nacht ben ik voor het eerst er echt op uit gegaan en heb vooral een spoedcursusje startracken en uitlijnen op het Zuiderlijk halfrond gehad. Dat uitlijnen is bijna niet te doen zonder computer (precies dan), dus ik moet het houden op iets van 28mm, misschien ga ik later nog 50 of 75 proberen, eerst maar eens gewoon data hengelen met wat ik heb de komende dagen. Het was nog enigzins bewolkt afgelopen nacht (niet met het oog te zien) en zeeeeer nat, dus ik was met de haardroger in de weer en alles. Best lachen allemaal in vergelijking met met automatische setup in Nederland en terwijl de persoon naast mij zat te vloeken op zijn uitlijnen en guiden, was ik aan het schieten. Het stelt nog weinig voor, maar het is toch al erg leuk om iets op de plaat te krijgen. Dit is het deel van de melkweg met het zuider-kruis (zeg ik dat goed?) en NGC3372 (Carina nevel) , ook wel PacMan genoemd, prominent in het midden. De astro-modificatie helpt dan erg goed wat leuk is te zien, als je inzoomed (niet schrikken van de ruis en vervorming) zie je “loops/bogen” in de nevel.
Nu is het zaak een betere workflow te krijgen en thuis even droog oefenen met plaatsing van de tracker en limieten van hoe ik de camera kan opstellen.
Deze test-opname is er een van 12 subs, ISO 1600, F4.5 en 40 seconden elk.