Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Blind plate solving met het ASTAP programma, vervanger PlateSolve2 › Reply To: Blind plate solving met het ASTAP programma, vervanger PlateSolve2
Ik gebruik ASTAP al een tijdje en het bevalt mij prima.
Met name het platesolve deel is voor mij interessant bij het sky-model maken. Ik heb naast PlateSolve2 (komt gratis met SGP) ook even Pinpoint geprobeerd. Maar Pinpoint loopt ook regelmatig tegen unsolve-able posities aan. Dus die is zijn geld voor mij niet waard.
Daarbij neemt ie ook nog een beste hap ruimte uit je harde schijf voor de stercatalogi.
ASTAP doet wat ie moet doen. Na een ietwat gekunstelde (maar daar kan Han niks aan doen) installatie van de software in SGP en ModelCreator, draait ie als de spreekwoordelijke tierelier. (wat dat dan ook maar mag zijn) Snel en netjes. En helemaal gratis en voor niks. De keren dat het niet lukte was het doorgaans te herleiden tot een user-error. (andere camera maar de specs niet aangepast in ASTAP)
Het draait in de koepel op een NUC I3 8Gb ram 128Gig SSD Win10Pro. Niet de snelste machine, maar ASTAP vraagt niet zo veel.
Het stacking deel ben ik nog niet zo vertrouwd mee. Dat doe ik nog met het BPP script in PI. Misschien moet daar ook maar eens verandering in komen.
Arie