Blind plate solving met het ASTAP programma, vervanger PlateSolve2

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Blind plate solving met het ASTAP programma, vervanger PlateSolve2

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #20655
    han.k
    Participant

    Blind solving met het ASTAP programma

    De plate solver/astrometric solver in het ASTAP freeware programma (v0.9.174) is  geschikt voor blind solving. Doordat het programma de PlateSolve2 command line begrijpt, is het als een PlateSolve2 vervanger te gebruiken voor programmas als APT of SGP met de volgende prestaties:

    Tijdsduur voor het solven van een 10 seconden belichte FITS opname (2328×1760) bij verschillende offsets:

    Offset___PlateSolve2________ASTAP
    2°_______ 15 sec____________1 sec
    5°_______122 sec___________2 sec
    10°______535 sec___________5 sec
    30°_______________________23 sec
    60°_______________________97 sec

    Het programma CCDCIEL heeft al een ASTAP optie. Er is overleg met de maker van APT (Ivo) voor een ASTAP menu optie. Dat kan nog een paar maanden duren of nooit gerealiseerd worden. Tot die tijd kan je gebruik maken van de ASTAP astrometric solver door de executable naam te veranderen in PlateSolve2.exe en het te gebruiken als een PlateSolve2 vervanger. Een korte instructie staat in:

    http://www.hnsky.org/astap.htm#platesolve2

    – Als eerst test kan je bestaande opnames in de viewer laden en astrometric solven. Voor JPEG files dien je eerst een geschatte center positie aan te geven en de opname hoogte in graden. Deze waarden zijn niet zo kritisch.

    – Voor opnames met een resolutie boven de 3000 pixels breed is het verstandig de downsampling in ASTAP eenmalig in te stellen op 2. Downsampling helpt ook goed bij OSC opnames.

    – Naast het programma moet de G17 sterrendatabase in de zelfde folder uitgepakt worden.

    – ASTAP werkt het beste met raw opnames (FITS, PNG, TIF, JPEG, CR2) die niet gestretched zijn. De sterren mogen dus niet allemaal de maximale waarde hebben. Voor JPEG files betekend dat ze relatief donker moeten zijn.

    – Er zijn minimaal circa 30 sterren nodig die net boven het ruis niveau komen. Dat lukt met een paar seconden belichting. Belichting van een paar honderd seconden mag ook.

    – Er zijn maar drie basis instellingen. Maximale aantal sterren (500) , tolerantie (0.005) en binning.(1 of 2). Een lager maximum aantal sterren b.v. 200 maakt het programma sneller maar iets minder betrouwbaar. Daarnaast natuurlijk het zoekveld. Voor blind solving in de PlateSolve2 mode moet in APT & SGP het aantal zoekvelden een stuk hoger gezet worden b.v. op 99999.

    Er is nog beperkt ervaring mee. Zeker met DSLR cameras en het minste met APT. Het programma is nog steeds in de ontwikkeling. Terugmelding van de prestaties of problemen wordt gewaardeerd. Dat kan hier of via het ASTAP forum.

    Han

    #20657
    Groenewold
    Participant

    Dank Han! Super interessant, ik ga het eens nader bekijken want ik had er ook nog niet van gehoord. In welke taal ontwikkel je?

    #20661
    han.k
    Participant

    In Pascal. Dat heet tegenwoordig Object Pascal en als ontwikkelomgeving gebruik ik Lazarus & FPC. Dat is een freeware ontwikkelomgeving & compiler die Delphi compatible is. Daarmee kan ik ook naar Linux, MacOS en Armhf (Raspberry Pi) compileren. Pascal is een beetje uit de gratie maar een prima moderne ontwikkelomgeving voor ingewikkelde zaken.

    CDC en CCDCiel zijn ander programmas die ook in Object Pascal geschreven zijn.

    #20662
    Groenewold
    Participant

    Nice. Zelf ben ik nu begonnen met C++, meer met het idee dat het een goede taal is om alle details te leren van de werking van een computer op laag niveau. Als ik dat goed ken stap ik over naar waarschijnlijk Java en een moderne taal zoals Swift of vergelijkbaar alternatief. Die stappen zouden dan ook makkelijker moeten zijn na C++. QT bijv. zou dan interessant kunnen zijn voor cross-platform ontwikkeling. Alleen commercieel, wat ik wil doen, is tricky.

    #20667
    han.k
    Participant

    Overstappen naar een andere compiler kan een grote drempel zijn. Als ik me goed herinner is een van de redenen dat het planetarium programma Guide niet langer actief ontwikkelt wordt is dat de Microsoft compiler gebruikt niet langer ontwikkelt wordt.

    Ikzelf ben met Turbo Pascal begonnen en ben bij Pascal gebleven.

    Verder wil je op een bepaald moment een versie naar verschillende operating systemen uitbrengen. Sommige programma gebruiken hiervoor gedeeltelijk Java zoals Pixinsight en APP.

    Astrometry.net is geschreven in C en Python. Python heeft weer het nadeel dat het net als Java een interpretator is dus langzaam. De komende jaren moet de Astrometry.net Python code 2 veranderd worden naar Python versie 3 die niet helemaal compatible is. Astrometry.net draait alleen in Linux of een soortgelijke omgeving als Cygwin (in Windows) of MacOS.

    #20669
    han.k
    Participant

    Dit is een overzicht van astrometric solvers. Stack programmas als Regim (in Java) en Siril (Linux, Win) en ook Pixinsight kunnen alleen een relatief klein blikveld solven. De lijst heb ik vernieuwd en ga hem in Wikipedia plaatsen

    #20673
    Bakx
    Participant

    Ik gebruik ASTAP al een tijdje en het bevalt mij prima.

    Met name het platesolve deel is voor mij interessant bij het sky-model maken. Ik heb naast PlateSolve2 (komt gratis met SGP) ook even Pinpoint geprobeerd. Maar Pinpoint loopt ook regelmatig tegen unsolve-able posities aan. Dus die is zijn geld voor mij niet waard.

    Daarbij neemt ie ook nog een beste hap ruimte uit je harde schijf voor de stercatalogi.

    ASTAP doet wat ie moet doen. Na een ietwat gekunstelde (maar daar kan Han niks aan doen) installatie van de software in SGP en ModelCreator, draait ie als de spreekwoordelijke tierelier. (wat dat dan ook maar mag zijn) Snel en netjes. En helemaal gratis en voor niks. De keren dat het niet lukte was het doorgaans te herleiden tot een user-error. (andere camera maar de specs niet aangepast in ASTAP)

    Het draait in de koepel op een NUC I3 8Gb ram 128Gig SSD Win10Pro. Niet de snelste machine, maar ASTAP vraagt niet zo veel.

    Het stacking deel ben ik nog niet zo vertrouwd mee. Dat doe ik nog met het BPP script in PI. Misschien moet daar ook maar eens verandering in komen.

    Arie

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top