Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › To UPs or not to UPS ? › Reply To: To UPs or not to UPS ?
Kees,
Hoe heb je dat geconfigureerd dat de mount na een tijdje uitgaat?
Zit dat in de UPS? Dat is eigenlijk mijn vraag.
Stroomuitval komt hier eigenlijk amper voor. Maar ik wil voorkomen dat de mountcomputer vastloopt en niet meer wil opstarten omdat op een ongelukkig moment de stroom wegvalt.
Mijn problemen waren niet aan het afsluiten gerelateerd. Het was het tuimelschakelaartje op de controlbox. Het werkt eigenlijk als een drukknopje dat je 3 seconden ingedrukt moet houden. Dan schakelt hij aan of uit. Al naar gelang.
Dat was op de een of andere manier lam. Dat is inmiddels vervangen en ik heb sinds gisteren de controlbox weer terug. Ze hebben ook maar meteen even de firmware bijgewerkt.
Het aan en uit zetten van de mount doe ik op aftstand. Dat gaat met een relaitje en een stroompulsje. Heel simpel. Het uitzetten van de mount doe je door een relaitje 3 sec te sluiten en weer los te laten.
Nu kun je, volgens mij, de mount dus ook uitzetten door op de een of andere manier de UPS een stroompuls van 3 sec te laten geven of via een of ander netwerk-commando de mount duidelijk te maken dat hij er mee op moet houden en alles netjes afsluit. Kees?
Arie