To UPs or not to UPS ?

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht To UPs or not to UPS ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #21305
    Bakx
    Participant

    Ik lees zo links en rechts dat men een UPS in zijn obsy heeft gezet. Reden is duidelijk, maar . . . .

    10Micron monteringen moeten eigenlijk netjes afgesloten worden via de control box (linux-computertje) anders zou hij corrupt kunnen raken. Ook wil je dat het dak of koepel dicht gaat bij stroom uitval.

    Op CloudyNight laat iemand (Tonk) zien wat hij heeft gebouwd. Dat werkt met een lichtsensor die naar het rode led lampje van de montering kijkt om te zien of die aan of uit staat en een hoop gesoldeer. Maar Thomas Acker doet dat met zijn USB power switch app door de mount te pingen over het netwerk.

    Is het niet zo dat een UPS de computer netjes uitzet bij stroomuitval? Gaat dat via een programmaatje, script of command line instructie? Ik heb geen idee. Maar dan moet je toch ook de mount uit kunnen zetten via een  #shutdown commando naar het goede IP adres?

    De programmeurs van MountWizzard en ModelCreator kunnen de mount ook van alles laten doen vanuit hun apps.

    Het moge duidelijk zijn dat ik hier geen bal verstand van heb . . . . . maar dan is een UPS (dubbel)zinnig lijkt mij. :-)

    Arie

    #21306
    Theunissen
    Participant

    Waren jouw mount problemen aan het afsluiten gerelateerd?

    #21307
    KeesScherer
    Participant

    Ik heb 2 UPS-en in de Dome, 1 voor de mini pc en 1 voor de 10 micron montering en een paar Rasbperry Pi’s. De PC zal keurig shut down geven na 15 minuten, maar de montering zal bij stroom uitval van meer dan een half uur pats uit gaan. Maar dat is nog nooit voorgekomen, de netstroom valt hier een paar maal per maand uit, maar dat is 1 tot 5 minuten per keer.

    #21308
    Bakx
    Participant

    Kees,

    Hoe heb je dat geconfigureerd dat de mount na een tijdje uitgaat?

    Zit dat in de UPS?  Dat is eigenlijk mijn vraag.

    Stroomuitval komt hier eigenlijk amper voor. Maar ik wil voorkomen dat de mountcomputer vastloopt en niet meer wil opstarten omdat op een ongelukkig moment de stroom wegvalt.

    Mijn problemen waren niet aan het afsluiten gerelateerd. Het was het tuimelschakelaartje op de controlbox. Het werkt eigenlijk als een drukknopje dat je 3 seconden ingedrukt moet houden. Dan schakelt hij aan of uit. Al naar gelang.

    Dat was op de een of andere manier lam. Dat is inmiddels vervangen en ik heb sinds gisteren de controlbox weer terug. Ze hebben ook maar meteen even de firmware bijgewerkt.

    Het aan en uit zetten van de mount doe ik op aftstand. Dat gaat met een relaitje en een stroompulsje. Heel simpel. Het uitzetten van de mount doe je door een relaitje 3 sec te sluiten en weer los te laten.

    Nu kun je, volgens mij, de mount dus ook uitzetten door op de een of andere manier de UPS een stroompuls van 3 sec te laten geven of via een of ander netwerk-commando de mount duidelijk te maken dat hij er mee op moet houden en alles netjes afsluit. Kees?

    Arie

    #21310
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    als je een UPS hebt die via ethernet aan het netwerk hangt (een APC UPS bijvoorbeeld), dan kan je de status ervan monitoren met WInNUT (zie afbeelding). In de configuratie file kan je vervolgens aangeven welk bestand gestart moet worden op het moment dat WinNUT in actie moet komen. Dat bestand kan bijvoorbeeld een batch file zijn met de volgende opbouw:

    net send <ipaddress> #shutdown

    Nu weet ik niet zeker of dat “net send” commando goed gaat met de 10Micron mount, wellicht dat het “net send <ipaddress:port> #shutdown” moet zijn, maar dat ga ik de komende dagen voor je testen. Mocht dat niet werken, dan maak ik wel een java programma die dat wel netjes doet (kan ik meteen zelf gaan gebruiken). De pc wordt vervolgens uitgeschakeld via de programma-instellingen. Overigens is het denk ik beter eerst het stop commando te sturen en dan pas het shutdown command.

    Ik gebruik WinNUT momenteel in combinatie met een APC UPS om mijn NAS en mijn werkstation uit te schakelen. De UPS zit rechtstreeks aan de NAS en geeft dus rechtstreeks het shutdown commando eraan, maar WinNUT zorgt voor het uitzetten van mijn pc.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21311
    Bakx
    Participant

    Ik heb ergens een document met alle 10Micron commando’s. Ah, hangt er al aan.

    De schrijvers van MW en MC doen niet anders dan via het netwerk commando’s naar de mount sturen voor het model-maken. Beetje naar links . . . beetje naar boven… ho…..even stilstaan…. etc,

    Die kunnen we anders ook wel vragen.

    Dan zou ik ook het #park commando erbij indoen. Dat is voor mij horizontaal. Dan regent het zeker niet in of schijten de spreeuwen de spiegel niet onder als de dome open blijft staan.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #21313
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik doe hetzelfde met mijn MountMonitor en het is dus simpel om daarvan een shutdown routine te maken, die eerst #park stuurt en dan #shutdown. Maar ik ga morgen eerst even testen met het net send commando, als het daar ook me lukt, dan is het nog eenvoudiger. :-)

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21314
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    ik heb toch vandaag even gekeken. Het “net send” commando is iets uit de oude doos, werkt niet meer onder Windows 10… Maar niet getreurd, ik heb mijn eigen MountCMD tool geschreven (zie attachment in post #21324 hier beneden)!

    Het gebruik is als volgt:

    – plaats de bijlage ergens op je bureaublad en pak het uit (dit maakt de map MountCMD aan).
    – zorg dat je java geïnstalleerd hebt.
    – roep met WinNUT het bestand MountCMD.bat aan.

    Dit laatste bestand kan je naar hartenlust aanpassen, ik heb de commando’s unpark, park en shutdown er in gezet. De eerste keer moet je het even aanpassen (gewoon openen in een text editor) om het IP-adres en port nummer van de mount op te geven. Je kan het vervolgens handmatig testen door in de verkenner te dubbelklikken op het bestand.

    Ik heb de commando’s afzonderlijk getest en ze werken, gewoon van mijn laptop, zittend op de bank in de woonkamer. ?

    Het enige dat we nog moeten testen is of park en shutdown lang genoeg op elkaar wachten…

    Nicolàs

    PS: de commando’s in het MountCMD.bat bestand kan je aan en uit zetten door het stukje “rem ” ervoor weg te halen (zet het aan) of ervoor te zetten (zet het uit).

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21317
    Bakx
    Participant

    Dat gaan we zeker uitproberen.

    #21318
    Bakx
    Participant

    Het werkt echt !!  Mooi!!

    Nu nog het commando voor de scopedome om de shutter te sluiten erbij zien te vinden.

    Maar die is verbonden via USB. Niet via het netwerk.

    #21319
    Bakx
    Participant

    Het enige dat we nog moeten testen is of park en shutdown lang genoeg op elkaar wachten…

     

    Kun je er een pak weg 30 s timer tussen zetten. Dat is lang genoeg. En die  kan dan ook net zo naar behoefte aangepast worden, afhankelijk van je slew rate.

    #21321
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik realiseerde me vandaag dat het waarschijnlijk ook zonder WinNUT kan door gebruik te maken van een log-off script op je pc. Dit werkt als volgt (zie onderstaande schermdump):

    – start de “Editor voor lokaal groepsbeleid” door op het Windows-vlaggetje en de R van je toetsenbord te drukken en het commando “gpedit.msc” in te voeren (zonder aanhalingstekens) en op enter te drukken.
    – Kies onder “Gebruikersconfiguratie” voor “Scripts (Aanmelden/Afmelden)”
    – dubbelklik rechts op “Afmelden”
    – Klik in het nieuwe window op de knop “Toevoegen”
    – Klik op “Bladeren” en selecteer het MountCMD.bat bestand.
    – Sluit alle vensters en het zou moeten werken!

    Ik heb dit nog niet getest en hoor dus graag of het werkt. Deze methode gaat ervan uit dat je pc door je UPS wordt uitgeschakeld. Ik heb ook geen idee of dit goed gaat bij een “shutdown /f”, ook dat moet worden getest. Nadeel van de methode is wellicht dat je montering ook uitgeschakeld wordt als je je pc even wilt re-booten.

    Voor het vertragen van de commando’s in het MountCMD.bat bestand kan je een regel invoegen met het commando “TIMEOUT /T 30”, waarbij 30 het aantal seconden is dat er gewacht moet worden tussen de opdrachten.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21322
    Groenewold
    Participant

    @infinnitydeck je bent me een aanwist aan kennis hier zeg, samen met anderen natuurlijk, erg leuk te lezen en dank voor je moeite!

    #21324
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik heb zojuist geprobeerd een nieuwe versie van MountCMD toe te voegen aan post #21314. Het lukt wel de oude te verwijderen, maar een nieuwe eraan koppelen mislukt. Dan maar hier…

    De nieuwe versie geeft wat meer feedback

    Nicolàs

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21326
    Bakx
    Participant

    Ik heb de auteur van ModelCreator en maker van de MGPBox even gepolst over de domeshutter. Zie hier zijn antwoord.

    Hi Arie

    I am using straight ASCOM connection to the dome. If you don’t want to
    use ASCOM, I guess you will have to send the dome specific command in
    some way to get the shutter closed.
    With ASCOM It’s fairly easy though, and if you are doing the mount
    already via ASCOM, then it should be simple to do the dome too.

    Hope this helps. If not, let me know and I’ll try to help.
    Best regards
    Martin

    Am 23.05.2019 um 14:35 schrieb ariebakx@hetnet.nl:
    > Hi Martin
    >
    > A friend is preparing a java applet which allows me to park, unpark
    > and shut down the mount remotely.
    > I want to use this after installing a UPS.
    >
    > At a power loss the UPS needs to park the mount in horizontal position
    > and shut it down an the dome shutter needs to close too ofcourse.
    >
    > The commands for the mount are quite simple.
    >
    > In MC you have the buttons to open and close the dome.
    > Is this directly or via ascom?
    >
    > I have received the control box again and hooked it up.
    > When I am confident that my platesolving works ok, I will start making
    > a new model.
    >
    > Please advise.
    > Kind regards
    > Arie

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top