To UPs or not to UPS ?

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht To UPs or not to UPS ?

Viewing 3 posts - 46 through 48 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #21459
    KeesScherer
    Participant

    Ik lees zo links en rechts dat men een UPS in zijn obsy heeft gezet. Reden is duidelijk,

    Toch nog even over die duidelijke reden, voor mij is het duidelijk vanwege de vele korte stroomstoringen hier maar wat is de noodzaak in Nederland?

    #21460
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Kees,

    hier zijn het er gelukkig wat minder, maar waar ik woon (Castricum) is het de afgelopen jaren diverse malen flink raak geweest, soms meerdere uren achter elkaar geen stroom. Sinds een jaar of 2-3 gaat het weer een stuk beter, maar helemaal voorbij zijn de storingen niet. In mijn kantoor staat ook een UPS en die staat vrijwel standaard in de ochtend te piepen dat het leven een lust is… niet zozeer omdat er geen stroom is, maar omdat de stroom niet aan de (toch ruime) instellingen van de UPS voldoet.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21461
    Bakx
    Participant

    Ik lees een paar horror stories over 10M mounts die un-bootable werden. Door verschillende oorzaken maar naar ik begreep ook door stroomuitval op een ongelegen moment. Aangezien de control box dan naar Italie moet om gefixt te worden (ik was hem onlangs 2 weken kwijt vanwege een defect aan/uit schakelaartje, en natuurlijk was het hartstikke helder die 2 weken) leek het mij niet onverstandig om een UPS-je te plaatsen. Maar ja, dan moet zo’n ding wel goed geconfigureerd worden. Er werd me een Cybercom geadviseerd omdat die met het PPBE-pakket heel veel mogelijkheden heeft. Het is een Cybercom Value1500 geworden.

    Stroomuitval is hier in Drenthe gelukkig niet aan de orde van de dag, maar ik heb de aardlek d’r wel eens uit-liggen. Ergens zit bij zware regenval een mysterieus lekje dat ik in de 16 jaar dat ik hier nu woon nog steeds niet heb kunnen vinden. Het doet zich maar af en toe voor. Wellicht ergens in een grondkabel tussen twee schuren. Nu zet ik meestal de mount uit als ik een sequence gedaan heb, maar soms staat ie ook gewoon dag en nacht aan. (dat doen er meer..).

    Al met al ben ik voor minder dan 200 euri verzekerd tegen vervelende zaken (die hopelijk nooit voor zullen komen)

    Ik denk maar zo, CCDInspector is duurder. . . . .

    En in deze komkommer tijd (met overigens prachtige lichtende nachtwolken) was het een leuk project. Je maakt er ook nieuwe vrienden mee :-)

    Ik weet nu ook hoe ik de Scopedome bij stroomuitval kan laten sluiten. Het rode “no power” lampje is bij mij nu standaard uit.

Viewing 3 posts - 46 through 48 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top