To UPs or not to UPS ?

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht To UPs or not to UPS ?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #21327
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    het is me helaas nog niet gelukt om Java met ASCOM te laten communiceren. ASCOM is een COM product (lees: typisch Windows/Microsoft), terwijl Java multi platform is. Er zijn wel java-bibliotheken om met COM objecten te kunnen communiceren, maar ik heb dit nog niet met ASCOM aan de praat gekregen. Ik ken slechts één persoon die het ooit gelukt is (een jaar of 10 terug, staat op CN), maar die heeft nog niet op mijn vragen gereageerd (gesteld in januari).

    Het probleem is, dat je niet met twee stukken software hetzelfde USB-apparaat kan bedienen, dus ik kan niet rechtstreeks met de shutter communiceren.

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21328
    Bakx
    Participant

    Ik gooi eens een lijntje naar de Scopedome programmeur. Misschien heeft hij nuttige tips.

    De dome driver heeft bijv. wel de mogelijkheid om bij allerlei “onveilige” situaties de dome te sluiten.Dat is in te stellen. Regen detector bijv. maar ook het wegvallen van de USB verbinding of de internetverbinding, kan een shut down triggeren.

    #21329
    InFINNityDeck
    Participant

    Als je de internetverbinding buiten de UPS om van stroom laat voorzien (dus de switch in je observatorium, of je WLAN binnen, niet op de UPS zetten), dan valt de internetverbinding weg bij stroomuitval en sluit je dome automatisch. Is dat wellicht een oplossing?

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21331
    Bakx
    Participant

    Hier kijk je niet zo vaak. Tenminste ik niet . . . . .

    Hier kan ik allerlei zaken instellen. Net even zitten proberen.

    Als de NUC PC wordt uitgeschakeld (door de UPS dan bijv), dan gaat na een delay de shutter dicht omdat de usb-verbinding wegvalt. De 30s die je ziet komen in de praktijk overeen met 1 1/2 minuut. Maar het werkt.

    Maar hij gaat ook dicht als de driver wordt uitgeschakeld door SGP bijvoorbeeld. Als je daar een disconnect doet met deze dome, schakelt de driver gewoon uit. En dan gaat nu dus ook de shutter dicht.

    Hier moet ik nog een beetje mee spelen . . . . .

     

    We komen er wel!

    #21332
    InFINNityDeck
    Participant

    Ok, dus in principe zijn we waar je wilt zijn. Nu nog alles installeren, instellen en testen. Ik hoor graag hoe je uiteindelijke alles geregeld hebt, dat is niet alleen nuttig voor mij, maar wellicht ook voor andere gebruikers… :-)

    Nog een noot voor andere lezers: MountCMD kan in principe met elke montering overweg, zolang deze maar over ethernet te bereiken is. Uiteraard moeten de commando’s in het batch file dan aan de specificaties van die fabrikant worden aangepast. Wat nog wel van belang is, is dat de ethernetverbinding tussen PC en montering bij stroomuitval overeind blijft. Als er dus een switch tussen zit, dan moet ook die op de UPS zitten.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21333
    Bakx
    Participant

    En de router ook ?

    Dat is bij mij de Experiabox in de meterkast. Moet er dan eentje bij in de koepel, gevoed door de UPS? Ik heb er nog wel eentje liggen. Kun je meerdere routers in een LAN hebben zonder dat ze mekaar in de weg zitten?

    D’r komt zo toch weer een hoop bij kijken……

    #21334
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik neem aan dat de montering een vast ip-adres heeft? In dat geval zou ik de verbinding via een switch laten lopen, niet via een router. Mijn netwerk-skills zijn niet goed genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen hoe een tweede router in een netwerk geconfigureerd moet worden, maar wellicht dat anderen hier iets over kunnen zeggen?

    Zelf heb ik een modem/router in de meterkast en via een dLan ga ik naar het observatorium. Daar heb ik een switch liggen waar de NUC en de montering op zitten aangesloten. Als het goed is, dan moet de NUC de montering blijven zien, ook al wordt de verbinding met de meterkast verbroken (zal ik testen).

    Morgen krijg ik een UPS voor het observatorium in huis en ga ik kijken of ik hetgeen we hier besproken hebben in praktijk kan brengen. Uiteraard zal ik dan een stroomuitval simuleren. Het ombouwen heeft nogal wat consequenties inderdaad, dus dat kan een weekje duren.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21335
    Bakx
    Participant

    Bij mij is het net zo dan.

    De LAN kabel komt binnen in de koepel in een 4 poorts switch. (12V voeding)

    Daarin zitten de NUC, de mount en een webcam. Alle drie hebben een vast IP adres.

    Via DHCP is me niet zo goed bevallen aangezien KPN er een handje van heeft regelmatig mijn Experiabox te rebooten, waardoor allerlei apparaten (en dat zijn er zo ondertussen nogal wat) een ander IP adres krijgen.

    Bij een power loss valt de verbinding naar de router (zit ook nog een stuk straalverbinding (wifi bridge) in om het erf en tuin te overbruggen) weg. Dus in de koepel met het stukje netwerk daar dan wel een poosje overeind blijven.

    Als er netwerk-kenners onder de lezers zijn, advies is welkom.  :-)

    #21336
    KeesScherer
    Participant

    Kun je meerdere routers in een LAN hebben zonder dat ze mekaar in de weg zitten?

    Ja, je kan meerdere routers in een LAN hebben, ik heb er 2, een Satelliet Internet router en een 4G router. 1 van de routers geeft DHCP adressen uit.

    #21337
    InFINNityDeck
    Participant

    Bestaat toeval? Op het 10Micron forum (met verwijzing naar AstroBin) komt iemand met een hardwarematige oplossing, ook gebruik makend van een UPS:

    https://www.10micron.eu/forum/viewtopic.php?f=2&t=1114

    https://www.astrobin.com/406618/

    Zijn eigenbouw UPS schakelt de montering uit door twee pinnen van de Ext connector kort te sluiten.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21338
    Bakx
    Participant

    Nee, toeval bestaat niet in een multiverse…… :-)

    Al eerder in dit draadje had ik aangegeven op de hoogte te zijn van Tony (Tonk) zijn oplossing. We hebben op CloudyNights daarover ook uitvoerig gecommuniceerd. Het dak daar bijv. heeft hij niks over te zeggen net als de functionaliteit van de netwerk routers daar. Dat delen ze nl. met elkaar. De beheerders zien er op toe dat het allemaal goed gaat. Ze hebben dar regelmatig stroomstoringen en hij heeft al 2 maal zijn controlbox op moeten sturen om de firmware opnieuw te installeren.

    Tony z’n oplossing is knap bedacht en volledig stand alone. Maar zo istie. “t Is ook zijn vak om van dit soort electronica en programmering verstand te hebben. Dat heb ik dus niet. Lassen, boren en draaien is meer mijn ding als werktuigbouwer.

    Ik zoek het in iets simpelers. Als een UPS bij stroomuitval een computer netjes uit kan zetten, moest dat volgens mij dus ook met een 10M mount kunnen. Dat is uiteindelijk ook een computer die het niet prettig vindt als je gewoon de stekker er uit trekt.

    Indien de netwerkverbinding tussen de computer, mount en UPS lang genoeg overeind blijft, kan de UPS dus gewoon zijn werk doen: De NUC en mount uitzetten en de dome regelt het dan zelf wel.

    #21339
    Bakx
    Participant

    Even doorborduren op wat Tony doet met de aux-poort. Dat is niets anders dan wat onze MGP-box doet om de mount mee aan en uit te zetten. De MGPBox maakt daarvoor geen gebruik van het netwerk. Dat progje van Martin  draait immers gewoon op de PC en laat in de MGPBox een relaitje 3s sluiten waarmee hij in de aux poort een sluiting geeft. Precies wat de (inmiddels gerepareerde) rocker switch doet. Tony wil echter alleen die pulse sturen als hij zeker weet dat de mount nog aan staat op dat moment. Vandaar het rode lampje detecteren. Anders schakelt de gegeven puls de mount weer aan, en dat wil je niet in zo’n storings-situatie. Dat heb je niet als je de mount, zij het via de netwerkverbinding, een power-down commando geeft. Staat ie al uit, dan zal hij daardoor niet aan gaan. Maar zoals Tony stelt, hij heeft geen vertrouwen in het netwerk daar en heeft daarom dit bedacht.

    #21340
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik had al zo’n vermoeden dat je het had gezien, je bent immers ook actief lid van het 10Micron forum, was meer voor de meelezers…. ;-)

    Ben vanmiddag begonnen met het plaatsen van de UPS en zorgen dat de voeding van de montering, switch en NUC allemaal via de UPS lopen en ook nog met de hoofdschakelaar van het observatorium aan en uit geschakeld kunnen worden. Dat laatste is de grootste klus, aangezien die schakelaar na de UPS moet komen… Hopelijk morgen of zondag weer operationeel en dan kan ik gaan testen met mijn script. Vanavond bij AWSV Metius in Alkmaar eerst even vertellen hoe het afgelopen haar verlopen is… (deep-link zonder menu). Jullie komen toch  ook allemaal?!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21345
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    na anderhalve dag knutselen is mijn observatorium nu volledige gescheiden van het stroomnet door middel van een APC Back-UPS XS 1400U. De volgende uitdaging bleek het uitvoeren van mijn script, maar het is gelukt en werkt nu (er is een nieuwe versie van MountCMD bijgesloten). Hieronder volgt tekst en uitleg.

    Na een flink aantal uren zoeken en testen heb ik de volgende methode gevonden voor het installeren en succesvol uitvoeren van het park en shutdown script. Het eerder genoemde programma WinNUT is hierbij niet nodig. Het script is makkelijk aan te passen voor elk type mount die ook rechtstreeks (dus niet via ASCOM) via ethernet benaderbaar is.

    In de instructies ben ik ervan uitgegaan dat Java reeds op de pc geïnstalleerd is. Voor de installatie van MountCMD moeten een zestal zaken geregeld worden (het overslaan van een van de stappen zal ervoor zorgen dat het automatisch parkeren en uitschakelen niet werkt):

    – Installatie van een UPS die de mount, de pc en de network-switch van noodstroom voorziet;
    – Kopiëren van de MountCMD files naar een locatie op de pc;
    – Aanpassen van het bestand MountCMD.bat;
    – Uitschakelen van hibernation mode in Windows;
    – Instellen dat logoff script zichtbaar worden;
    – Aangeven dat MountCMD.bat bij afmelden moet draaien.

    Installatie van een UPS
    Aangezien de pc de park en shutdown commando’s via het netwerk naar de mount moet sturen is het van essentieel belang dat de verbinding tussen pc en mount ook bij stroomuitval blijft werken, vandaar dat de switch ook van noodstroom voorzien moet worden. De verbinding met het internet mag wegvallen. Mocht de UPS via een USB-hub-met-voeding aan de pc hangen, dan dient die voeding ook aan de UPS te hangen.

    Kopiëren van de MountCMD files naar een locatie op de pc
    Als locatie heb ik momenteel alleen nog het bureaublad getest. Kopieer dus de bijlage naar het bureaublad en pak het daar uit.

    Aanpassen van het bestand MountCMD.bat
    Op regel 4 van dit bestand staat het commando “cd c:\users…”. Dit commando zorgt ervoor dat Windows weet waar de bestanden zijn en waar het log-file aangemaakt moet worden. Dit commando moet worden aangepast aan de pc waarop MountCMD is geïnstalleerd. In principe komt het er op neer dat het deel “InFINNity” vervangen moet worden door de gebruikersnaam waarmee ingelogd wordt.

    De commando’s zijn getest met een 10Micron mount, maar zijn van het LX200 protocol en kunnen aangepast worden aan elke ander protocol. Momenteel is als parkpositie de volgende richting gedefinieerd:
    – altitude = 0° (zie regel 16, commando :Sa)
    – azimuth = 90° (zie regel 18, commando :Sz)
    Met het commando :MA# wordt de mount die kant op gestuurd en zal daar stoppen (dus niet in tracking overgaan). Ik heb voor deze oriëntering gekozen, omdat dit voorkomt dat onze gevederde vrienden de telescopen als mikpunt voor hun ontlasting gebruiken.

    In de commando’s zit ook het ip-adres (in het voorbeeld 10.0.1.151) en poort (in het voorbeeld de 10Micron standaard waarde 3492) van de mount. Deze dienen zo nodig aan de eigen instellingen aangepast te worden.

    Eventueel kunnen de wachttijden (“timeout /t …” commando’s met de wachttijd in seconden) worden aangepast. De eerste wachttijd is ingebouwd om de gebruiker de kans te geven het script af te breken wanneer de pc moet re-booten, terwijl de mount mag blijven draaien. De tweede wachttijd is ingebouwd om de mount de kans te geven de slew af te ronden. Indien deze wachttijd weggelaten wordt, dan schakelt de mount uit voordat de slew klaar is.

    Uitschakelen van hibernation mode in Windows
    Indien deze modus aanstaat, dan zal het logoff script niet opgestart worden. Het is dus noodzakelijk dit uit te schakelen en dat gaat als volgt:
    Start een commando prompt als administrator:
    – klik op het vergrootglas op de taakbalk
    – type “CMD” (zonder de aanhalingstekens)
    – rechtermuisklik op de CMD app en kies voor “Als Administrator Uitvoeren” (DIT IS ESSENTIEEL!)
    In het nu geopende CMD window type “powercfg.exe /h off” (zonder de aanhalingstekens) en druk op enter. Krijg je nu de melding “Functie is mislukt tijdens uitvoering.” dan is de CMD app niet als administrator uitgevoerd (zie hierboven).
    Sluit het CMD window door “exit” te typen en op enter te drukken.

    Instellen dat logoff script zichtbaar worden
    Deze functie is nodig om de kans te krijgen bij een gewone re-boot het script te onderbreken. Instellen gaat als volgt:
    – Druk gelijktijdig op de toetsen “Windows vlag” en “R”, type “gpedit.msc” en druk op enter om de Editor voor Lokaal Groepsbeleid (Group Policy Editor) te starten;
    – Ga naar Gebruikersconfiguratie -> Beheersjablonen -> Systeem -> Scripts (User configuration -> Administrative Templates -> System -> Scripts);
    – Dubbelklik “Geef instructies in afmeldingsscripts weer…” (“Show commands when executing logoff scripts”) en schakel het in door de optie “ingeschakeld” (“enabled”) te kiezen.

    Het logoff script is tijdens het afmelden soms als een volledig window zichtbaar, maar meestal als een zeer klein blokje met rechtsboven de bekende drie knoppen voor het minimaliseren, maximaliseren en sluiten (het sluitkruisje). Het is dus meestal niet te zien wat het script doet, maar door op het sluitkruisje te klikken wordt het script afgebroken.

    Aangeven dat MountCMD.bat bij afmelden moet draaien
    In de Editor voor Lokaal Groepsbeleid (zie hierboven hoe die te starten):
    – Ga naar Gebruikersconfiguratie -> Windows instellingen -> Scripts (Aanmelden/Afmelden) -> Afmelden (User configuration -> Windows settings -> Scripts Logon/Logoff -> logoff);
    – Klik op de knop “Toevoegen” (“Add”);
    – Klik op de knop “Bladeren” (“Browse”) en kies het bestand MountCMD.bat

    Als het goed is, is Windows 10 nu in staat de mount te parkeren en uit te schakelen. Ik heb dit vandaag een aantal keer succesvol getest. Nadat de stroomvoorziening hersteld is, zullen pc en montering handmatig moeten worden opgestart. Het script maakt een logfile aan (MountCMD-log.txt):

    Connecting to mount to send “:Sa+00*00:00#”, current date/time is 26/05/2019 10:37:39
    Sending :Sa+00*00:00# to 10.0.1.151:3492
    Connecting to mount to send “:Sz+90*00:00#”, current date/time is 26/05/2019 10:37:39
    Sending :Sz+90*00:00# to 10.0.1.151:3492
    Connecting to mount to send “:MA#”, current date/time is 26/05/2019 10:37:39
    Sending :MA# to 10.0.1.151:3492
    Connecting to mount to send “:shutdown#”, current date/time is 26/05/2019 10:38:09
    Sending :shutdown# to 10.0.1.151:3492

    Indien er geen verbinding met de mount mogelijk is, dan volgen er tien pogingen:

    Connecting to mount to send “:shutdown#”, current date/time is 26/05/2019 09:38:34
    Error connecting to 10.0.1.151:3492
    Reconnection attempt #1
    Error connecting to 10.0.1.151:3492

    Reconnection attempt #10
    Error connecting to 10.0.1.151:3492
    No mount found, message not sent…

    Succes met installeren en testen!

    Nicolàs

     

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #21348
    Bakx
    Participant

    Nou dat gaan we zeker uitproberen. Ook zonder de UPS moet het allemaal werken toch?

    Gewoon MountCMD opstarten, neem ik aan?

    Dank je wel voor al het werk dat je er in hebt gestoken.

    Ik heb een paar zaken die op de UPS moeten dan:

    De netvoeding van de netwerkswitch en de LAN controlled stekkerdoos. Stukje zelfbouw gebaseerd op een ETH008. Die laatste voedt alles, incl de koepel. Maar die relaitjes staan allemaal op NO. En die moeten dus wel dicht blijven bij stroomuitval.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top