Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › To UPs or not to UPS ? › Reply To: To UPs or not to UPS ?
Ik realiseerde me vandaag dat het waarschijnlijk ook zonder WinNUT kan door gebruik te maken van een log-off script op je pc. Dit werkt als volgt (zie onderstaande schermdump):
– start de “Editor voor lokaal groepsbeleid” door op het Windows-vlaggetje en de R van je toetsenbord te drukken en het commando “gpedit.msc” in te voeren (zonder aanhalingstekens) en op enter te drukken.
– Kies onder “Gebruikersconfiguratie” voor “Scripts (Aanmelden/Afmelden)”
– dubbelklik rechts op “Afmelden”
– Klik in het nieuwe window op de knop “Toevoegen”
– Klik op “Bladeren” en selecteer het MountCMD.bat bestand.
– Sluit alle vensters en het zou moeten werken!
Ik heb dit nog niet getest en hoor dus graag of het werkt. Deze methode gaat ervan uit dat je pc door je UPS wordt uitgeschakeld. Ik heb ook geen idee of dit goed gaat bij een “shutdown /f”, ook dat moet worden getest. Nadeel van de methode is wellicht dat je montering ook uitgeschakeld wordt als je je pc even wilt re-booten.
Voor het vertragen van de commando’s in het MountCMD.bat bestand kan je een regel invoegen met het commando “TIMEOUT /T 30”, waarbij 30 het aantal seconden is dat er gewacht moet worden tussen de opdrachten.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.