Reply To: To UPs or not to UPS ?

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht To UPs or not to UPS ? Reply To: To UPs or not to UPS ?

InFINNityDeck
Participant

De UPS (mag ook een ander model zijn) is in zoverre noodzakelijk, dat deze het shutdown commando naar de pc stuurt. Je kan het script zonder UPS testen door MountCMD.bat handmatig uit te voeren (gewoon dubbelklikken op het bestand), al adviseer ik wel het ook volledig te testen. Ik heb dit gedaan door voor de minimale shutdown tijd te kiezen (1 minuut) en vervolgens de stekker uit de UPS te trekken. Daaraan voorafgaand heb ik ook de lan-verbinding met mijn router verbroken door die kabel uit de switch te trekken.

Zelf heb ik nog veel meer op de UPS zitten, maar dat was alleen maar omdat ik een hoofdschakelaar in het observatorium heb waarmee ik de montering en de aansturing van de koepel in één keer kan aan- en uitschakelen (24V power supply mount, schakelvoeding H-brug, acculaders koepel). Daarnaast heb ik een van de andere uitgangen van de UPS nog gebruikt om zaken, die niet met de hoofdschakelaar aan- of uitgeschakeld mogen worden, van noodstroom te kunnen voorzien (beeldscherm, switch, NUC). De rest (voeding camera’s, dauwlinten, focuser) vallen gewoon gewoon uit bij stroomuitval.

Het werk heb ik er graag in gestoken, want anders had ik nu nog steeds een niet tegen stroomuitval beveiligd observatorium gehad. De afgelopen jaren hebben we hier in Castricum meerdere malen hiermee te maken gehad, soms meerdere uren…. Jij dus nog bedankt voor het starten van dit onderwerp!

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top