Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M13 in juni › Reply To: M13 in juni
Hoi Kees,
bedankt voor de tijd die je gestoken hebt in het verwerken van mijn data. Er zijn wel verschillen tussen jouw processing en de mijne, maar niet significant, dat valt me mee. Die linker crop die jij postte, is dat het resultaat van PixInsight op basis van mijn fits, of is het mijn JPEG?
Die achtergrondruis is wel een dingetje zogezegd. Ik heb daar altijd last van, ongeacht of ik wel of geen dithering gebruik. Ik gebruik dus de laatste tijd dithering en doe dat momenteel elke 5 frames. De reden dat ik niet elk frame dither is een kwestie van tijdsbesparing: de GM3000 heeft circa 15 seconden nodig om de circa 50kg payload tot rust te krijgen, dit levert dus momenteel dus circa 10% tijdswinst op. M13 is het resultaat van 20 frames (30 voor Rood) en is dus ten minste vier keer verschoven (ten minste, omdat ik al een aantal frames geschoten had en de dithering niet bij het eerste frame, dat ik gebruikt heb, is begonnen, dus waarschijnlijk zijn het 5 dithers). Uiteraard gebruik ik ook een BPM.
Bijgaand dezelfde uitsnede van mijn originele FITS zoals die uit APP gekomen is en mijn bewerking met PSP. In de FITS zie de achtergrond er redelijk egaal uit, maar ontbreekt het aan kleur, in de JPEG zien we die ‘hete’ pixles. Ik ben nog vreselijk aan het stoeien met het vinden van de juiste volgorde in PSP voor de verwerking. Een van de slagen die ik doe is het verhogen van de verzadiging en ik vermoed dat daar die ‘hete’ pixels vandaan komen (wellicht wat minder verzadiging toepassen). Ze zitten kennelijk net boven een grens die wordt meegenomen in het proces. Wat ik dus moet proberen, is die grens te verleggen. Of PSP dat toestaat, weet ik niet, moet ik nog wat uurtjes in steken.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.