Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › To UPs or not to UPS ? › Reply To: To UPs or not to UPS ?
Na een middagje inTeam (viewer) samenzijn met Nicolàs, waarbij Nicolàs zich helemaal uit heeft kunnen leven in mijn dome-PC (NUC) kan ik het volgende melden:
Ik heb vanmiddag even een full-run gedaan.
Een sequence gemaakt en gestart.
Na een paar minuten de hoofdschakelaar om.
De UPS nam het netjes over.
De melding van de UPS kwam direkt.
Na 5 minuten (setting) ging het groene lampje in SGP op rood en kwam de waarschuwing dat er een EOS uitgevoerd zou worden.
Nou, dat gebeurde dus ook.
Dome dicht en in parkeerstand, mount in parkeerstand.
Nog even wachten en 5 min later ging de NUC het afsluittraject in.
MountCMD zette de mount uit en toen was het stil………..
Nu moet ik nog wat verder aan het stoeien met alle instellingen van UPS.
Want ook de hele UPS was er al mee opgehouden.
Dus die moest ik eerst resetten en toen deed ie het weer.
Ik meende dat ik hem zo had gezet dat de UPS zelf pas uitgaat bij 10% residual power.
Maar ik zal dus ook ergens wel aangevinkt hebben dat ie meteen of na een paar minuten de PC achterna gaat. Dat weet ik even niet.
Ik zat nog even in mijn rats toen de mount aan het afsluiten was, dat de UPS niet op dat moment de stroom eraf zou gooien. Maar dat ging (toevallig?) goed.
Anders moet ik dat afsluiten van de mount toch maar iets eerder laten doen door dat .cmd bestandje van de UPS software te laten draaien.
De UPS geeft 59-60 minuten runtime. Tijdens het sluiten van de shutter viel dat terug naar 45 minuten om daarna weer op 60 min te gaan staan. Power zat dus.
Je kunt dus met een gerust hart op je website vermelden dat het ook op een Cybercom met PPBE werkt. Wellicht dat het met het simpele programmaatje net zo werkt. (En veel minder instellingen….)
Arie