Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Saturnus 22 juli 2019 › Reply To: Saturnus 22 juli 2019
Kees, gebruik jij ook een ADC? Ook bij het fotograferen in monochroom heeft een ADC nog effect, simpelweg omdat de bandbreedtes van de filters nog vrij groot zijn en daarbinnen dus nog verschuivingen optreden (en die maken het beeld dus onscherp). Tot nog toe gebruikte ik voor het afstellen van de ADC de ADC-tool in FireCapture, maar vond het altijd een drama om de twee cirkels op elkaar te leggen. Hun onderlinge stand bleek mede afhankelijk te zijn van de positie van het object op de beeldchip, iets dat ik maar moeilijk kon verklaren.
Gisteravond heb ik eerst met ASICAP de collimatie gecontroleerd en zag daarbij dat ook ASICAP (uiteraard zou ik bijna zeggen) een ADC-tool heeft. Het verschil met de FireCapture ADC-tool is enorm. Ongeacht waar de planeet op de beeldchip staat, werkt deze tool naar behoren en het afstellen gaat nu in een fractie van de tijd dan wanneer ik FireCapture gebruik. Voortaan regel ik mijn ADC met ASICAP en stap daarna over oop FireCapture voor de opnames.
Als je in monochroom op wilt nemen, dan kan je de 290MC gebruiken om de ADC af te regelen en daarna eenvoudig omschakelen naar een monochroom camera.
De belangrijkste invloed blijft toch de seeing, vooral als de kijker een wat grotere diameter heeft. Het resultaat van afgelopen nacht waren weer een hoop fuzzies van Jupiter en een paar redelijke opnames van Saturnus, de beste daarvan zijn bijgesloten.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.