Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Half uurtje zon op 5 maart 2021 Reply To: Half uurtje zon op 5 maart 2021

InFINNityDeck
Participant

Hoi Francis,

Dank voor het compliment!

De Lunt die ik gebruik is de LS80THA, die heeft een opening van 80mm en brandpuntsafstand van 570mm, dus nog niet heel veel anders dan die Coronado. Ik gebruik daarbij een 4x Barlow om de details te schieten. Volgens mijn artikel is dit ruimschoots teveel (f/28, terwijl voor de camera f/17.5 optimaal is) en ben ik dus aan het oversamplen. Door te stacken hoop ik dat iets te compenseren, in hoeverre dat lukt, moet ik nog eens testen, dus heb ik geen goed beeld bij.

Of jij met de combinatie Coronado/Barlow/DSLR dezelfde beelden kan schieten, is vooral afhankelijk van de pixelgrootte van je camera. Als je me die kan geven, kan ik daar eens aan rekenen. De camera is neem ik aan een kleurencamera, hetgeen betekent dat je de pixelgrootte maal 6 mag doen om het ideale f-getal te krijgen, maar dan eigenlijk het formaat van de opnames 50% moet reduceren. beter is het in mono te fotograferen, mede omdat het licht uit een etalon vrijwel monochroom rood is.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top