Activity › Forums › Astrotechniek › Monteringen › iOptron CEM120 EC2 besteld › Reply To: iOptron CEM120 EC2 besteld
Hoi Rob,
wat een verhaal weer, het leven van de astro-amateur gaat niet over rozen. Zelf was ik gisteren druk met mijn nieuwe kijker en dat ging ook niet vanzelf, anders was ik wel even langs gekomen om te assisteren (of dat zin had gehad is weer een ander verhaal… ;-)). Bij het overzetten van de MicroTouch focusmotor bleek dat de as van de focuser een upgrade gehad te hebben: deze is nu 6mm diameter in plaats van 4mm bij mijn 150ED. Gelukkig heb ik een draai- en freesbank en was de focusmotor snel aangepast, zodat die nu uit te wisselen is. Straks eerst weer een vulbus draaien om hem weer op de 150ED terug te zetten, zodat ik vandaag de zon weer op plaat kan zetten.
Wat die onnauwkeurigheid van jouw montering betreft: ik vermoed dat die zonder star-alignment niet goed zijn cone-error en de bias in declinatie, rechte klimming en tijd weet (die laatste hebben we gisteren nog wel gecontroleerd). Mijn montering heeft een polar alignment van 5 boogseconden en de Esprit 150ED heeft een cone error van 1 boogseconde. Je zou dus verwachten dat je zonder model zou kunnen werken. Schakel ik het model echter uit, dan resulteert dat in een pointing error van circa 15 boogminuten!
Vanavond lijkt het weer redelijk weer te worden, ik kan wel even langskomen, bel straks wel.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.