Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Scherpstellen op de zon › Reply To: Scherpstellen op de zon
Ik heb afgelopen jaar met een aantal programmeurs aan de parabolische focusroutine voor SGP gewerkt, mijn aandeel daarin was een robuuste toetsing van uitschieters inbouwen hetgeen ik op basis van MAD (Median Absolute Deviation) gedaan heb. Deze routine is in verbeterde vorm opgenomen in NINA, maar nog beter is de hyperbolische fit die even later toegevoegd is. De HFR gedraagt zich namelijk als een hyperbool en dus is dat, theoretisch althans, de beste manier van focussen.
Afgelopen nacht heb ik voor het eerst met NINA acquisitie gedaan en vanochtend de flats en darkflats gemaakt. NINA is een stuk sneller dan SGP en gaat vooral veel beter met het aansturen van de koepel. Ook de service en ondersteuning van hun kant zijn bijzonder goed.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.