Scherpstellen op de zon

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Scherpstellen op de zon

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Volman
    Participant

Buiten mijn eigen sterrenwacht ben ik ook actief op de sterrenwacht Saturnus Heerhugowaard. Daar heb ik gisteren ook de zon zitten waarnemen. Op deze sterrenwacht wordt voor de zon een Coronado Maxscope 60 gebruikt met een handmatige focuser. Normaal ben ik een motorfoceser gewend, maar nu moest ik dan handmatig doen, dat gaat mij meestal goed af, maar met wat slechtere seeing is dat niet makkelijk. Ik heb bij wijze van test snel een Hartman mask gemaakt en die voor de optiek van de telescoop geplaatst. Een Hartman Mask bestaat uit een schijf met, in mijn geval, 2 ronde openingen tegenover elkaar en daar heb ik mee scherpgesteld. Dat ging bovenverwachting goed. Misschien ook iets voor Nicolàs. Om scherp te stellen kijk je naar de rand van de zon. In een onscherp beeld zie je 2 cirkels, door scherp te stellen zet je die 2 cirkels over elkaar heen. en dan staat de stelescoop scherp, verder vanaf blijven en de camera starten. Hier onder her resultaat. Zo kaal uit de stack en iets bewerkt met Astra Image. De camera is een DMK41 AU en de opname is een film van 60sec.

Paul

han.k
    Participant

Het programma CCDCiel heeft een special functie voor het automatische scherpstelling op de Zon, Maan en planeten. Voorzover ik kan overzien vrij uniek. Deze algorithm kijkt naar de overgangen van donker naar licht. Ik heb twee demonstratie video’s uitgebracht. Het werkt niet met video cameras.

Han

InFINNityDeck
    Participant

Ik heb die Hartmann mask zojuist geprobeerd, maar voor mijn gevoel gaat het scherpstellen makkelijker en beter met flink inzoomen op een zonnevlek of protuberans. Wel een geinig ding! Ze zijn er ook met meer dan twee gaten. Die met twee gaten wordt ook wel een Scheiner disc genoemd. Overigens mogen de openingen ook anders van vorm zijn, zoals op CN te lezen is. Die hebben dan weer als voordeel dat er diffractie-spikes ontstaan die samen moeten vallen bij het focusen (dit werkt uiteraard weer niet bij de zon, die is net even te groot, heb ik net getest met 3 driehoeken).

NINA heeft een focusroutine die op basis van contrast werkt, zou ik ook wel eens kunnen proberen. Het pakket heeft ook een Bahtinov-grabber ingebouwd: https://www.youtube.com/watch?v=WX59mi-zClU

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Op zich stel ik ook scherp op een zonnevlek of vlam, maar met die Solarmax 60 waren het wel heel kleine vlekjes en dan is het bij wat slechte seeing toch lastig scherpstellen. Nu ging dat goed en snel, zie het resultaat. Ik heb in het veleden al eens een Hartmann Mask met 3 circels gebruikt. Leuk voor sterren maar niet voor de maan en waarschijnlijk ook zon. Alleen was ik toen nog niet met zonwaarneming bezig.

Paula

Volman
    Participant

Inderdaad een mooie oplossing, maar voor de zon maak ik alleen maar filmpjes. En natuurlijk zijn er meer methodes om scherp te stellen, deze ging mij goed af en dat wilde ik delen.

Paul

han.k
    Participant

Hallo Nicolàs,

Ik ben benieuwd hoe goed de focusroutine van Nina het doet.  Uit de Nina documentatie begrijp ik dat ze een curve fit doen tegenover een Gaussian vorm.

In CCDCiel wordt de curve fit  gedaan tegen een hyperbool.  CCDCiel kijkt naar het kwadraat van het contrast van vier nabijgelegen pixels en middelt die waarden. Dat doet de routine voor de hele opname. Het is dus eigenlijk het kwadraat van de slope (richtingscoëfficiënt) van de opname. Voor kleurensensors (en zwart-wit) worden standaard de RGGB pixels gesommeerd omdat die flink kunnen storen. Verder wordt de contrast curve op zijn kop gezet zodat hij door de standaard focusroutine gebruikt kan worden.

Het contrast meten over de hele opname zelf heb ik wel eens geprobeerd maar dat gaf geen goede resultaten.

Ik heb geen idee hoe het in een DSLR cameras word gedaan. Daarop wel eens gegoogled maar kon geen goede beschrijving vinden. Dat bedrijfsgeheim zullen ze ook niet snel publiceren.

Paul,

CCDciel werkt niet met video cameras.

Han

Bakx
    Participant

Keuzes in NINA auofocus

InFINNityDeck
    Participant

Ik heb afgelopen jaar met een aantal programmeurs aan de parabolische focusroutine voor SGP gewerkt, mijn aandeel daarin was een robuuste toetsing van uitschieters inbouwen hetgeen ik op basis van MAD (Median Absolute Deviation) gedaan heb. Deze routine is in verbeterde vorm opgenomen in NINA, maar nog beter is de hyperbolische fit die even later toegevoegd is. De HFR gedraagt zich namelijk als een hyperbool en dus is dat, theoretisch althans, de beste manier van focussen.

Afgelopen nacht heb ik voor het eerst met NINA acquisitie gedaan en vanochtend de flats en darkflats gemaakt. NINA is een stuk sneller dan SGP en gaat vooral veel beter met het aansturen van de koepel. Ook de service en ondersteuning van hun kant zijn bijzonder goed.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

han.k
    Participant

Keuzes in NINA autofocus

Ik zie het nu in de tweede screenshot.  Ik dacht eerst dat het verwijderd was.

https://nighttime-imaging.eu/docs/master/site/advanced/autofocus/#contrast-detection

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top