Reply To: iOptron CEM120 EC2 besteld

Activity Forums Astrotechniek Monteringen iOptron CEM120 EC2 besteld Reply To: iOptron CEM120 EC2 besteld

Musquetier
Participant

Vrijdag heeft Nicolàs me geholpen met de poler alignment met de, in de hand controller van de montering ingebouwde routine uit te voeren. Hiermee ga je stap voor stap naar een steeds preciezere polar alignment, hier zijn we een paar uurtjes zoet geweest maar toen stond hij ultra precies op de pool.

Zaterdag heb ik de drie ster alignement heel secuur gedaan en toen naar de montering met de handcontroller naar M13 gedraaid en wat foto’s gemaakt.

Het viel me op dat de tijd van de ingebouwde GPS niet altijd goed wordt overgenomen als de spanning op de montering wordt gezet (of het duurt gewoon heel lang om de GPS op te pikken en ik heb dan niet het geduld om daar op te wachten). Wellicht moet ik nog een kijken waar ik de meegeleverde antenne moet zetten (en of deze horizontaal of verticaal moet worden gemonteerd). Ik doe op dit moment een handmatige sync van de tijd vanaf de PC (daar zit een knop op in de het bedieningspaneel van de driver) maar het zou mooier zijn als dit sneller vanzelf gaat.

Foto 1: een idee van de stergrootte van een foto met de RC10 na auto focus.

Foto M13: positionering na een slew na de 3 ster alignment…

Scroll to Top