Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868 Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Sneyers
Participant

Dit is zeer interessant Paul, bedankt om hierover te berichten. Een astrocamera zal wel beter presteren dan mijn Nikon D5600 waar ik al mijn astrowerk mee doe, ook lucky imaging van maan en planeten. Ik ben 65 jaar, maar toen ik 50 werd kreeg ik last van ‘Menière’ (evenwichtsproblemen) Na een aantal jaren had ik door dat deze evenwichtsproblemen werden veroorzaakt door mijn pc scherm. Als ik langer dan 20 min/dag voor een scherm heb gezeten, ben ik de volgende dag niet meer stabiel. Dit praktisch probleem heb ik dan opgelost met een beamer. Al mijn pc werk wordt dus gedaan op een projectiescherm. Daarom dat ik nooit een astro-camera heb willen hebben omdat je er dan weer een laptop naast moest zetten en dat is voor mij weer problemen zoeken.

Ik vermoed dat als ik mijn Nikon op zwart wit zet, ik ook scherpere beelden kan bekomen, alhoewel opnamen in RGB ook bruikbaar zouden zijn: In het boek “Solar astronomy” wordt gesteld dat men heel degelijke zonfoto’s kan maken met een DSLR in RGB. Het groene beeld wordt dan bewerkt om de oppervlakte van de zon te voorschijn te halen en het rode beeld voor de protuberansen, en nadien worden beiden samengevoegd.

Ik heb al gedacht om een verlengde usb- kabel van 15 m aan te schaffen om een astro-camera te verbinden met mijn vaste pc, zodat ik via de beamer de camera zou kunnen bedienen. Het probleem is dan nog de scherpstelling en besturing van de montering, die moeten dan ook op afstand gebeuren…

Scroll to Top