Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868 › Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868
Vandaag kreeg ik een ingeving. Stel dat ik toch een astrocamera aanschaf voor zon, maan en planeten, dan zou ik toch kunnen scherpstellen en kadreren via een omweg. Ik heb een kleine drone met een degelijk ingebouwde camera. Het beeld wordt getoond op een kleine smartphone. Deze middag heb ik de drone opgesteld voor mijn projectiescherm en nu blijkt dat als ik buiten sta naast mijn telescoop, ik heel duidelijk kan zien wanneer het beeld scherp is of niet en zo zou ik naast focussen ook kunnen kadreren…
Het wordt me duidelijk dat om echt goede foto’s te maken van protuberansen, het een voordeel is van een grote diameter. Daarom dacht ik aan de Explorer scientific 152 waar ik al een prachtige opname van gezien heb met een daystar quark. Het moet niet echt een APO zijn want in H alpha ga je van de chromatische aberatie niets meer merken. Ik zou wel een kleurcamera kiezen om ook de kleur van planeten te hebben. Alle bedenkingen van de ervaren astrofotografen zijn altijd welkom.