Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868 Reply To: Zon van 7 sept 2021 met AR2866 en AR2868

Sneyers
Participant

Hey Nicolàs, Bedankt voor de toelichtingen, ik vind dit zeer interessant. Maar ik vrees dat jouw ‘mijn artikel’ een beetje boven mijn niveau reikt, niet iedereen kan dit behappen. Ik ben meer iemand van ‘try and error’ en hou vooral rekening met de praktische toepassingen, de theoretische berekeningen laat ik aan de meer geniale lieden over. Wel heb ik proefondervindelijke kennis, zoals ik goed weet dat niet elke vergroting nuttig is, er is een limiet maar die grens zoek ik dan op door visueel te beoordelen en dan te noteren. Maar ik bewonder zij die het theoretisch kunnen beredeneren.
Ik zou voor een 150 mm achromaat gaan, met een grote ERF filter vooraan. Dan moet er voor de Daystar quark chromosfeer nog een UV/IR filter. Ik weet dat ik dan niet de hele zonneschijf zal kunnen fotograferen (4.2x barlow ingebouwd), maar ik hecht meer belang aan gedetailleerde protuberansen en hopelijk kan ik deze in animatie gieten. De bedoeling is dat ik de DSLR zal gebruiken, en indien het een resolutievoordeel zou opleveren, zou ik mijn Nikon op zwartwit zetten als ik de zon of de maan vastleg. Tenzij jij nu al kunt zeggen dat dit geen enkele zin heeft, dat dit enkel van betekenis is als je met een monokleur astrocamera werkt. Laat het me a.u.b. weten, dan kan ik dat ook noteren.
Voor planeten zou ik dan in kleur werken, de D5600 kan filmen in HD aan 60fps en met elke sluitertijd die ik wens, zolang de histogram het toelaat.
Moesten de beelden van de zon ontgoochelen, dan zou ik alsnog kunnen proberen een ZWO camera aan te schaffen. Via mijn drone kan ik dan toch kadreren en focussen en een 15 m lange usb kabel is nog betaalbaar.
Nu zoek ik dus de interessantste 150 mm refractor, die zoektocht is ook leuk. Alle tips zijn altijd welkom…. :-)

Scroll to Top