Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid Reply To: Baader Astrosolar Safety folie OD 5.0 veiligheid

InFINNityDeck
Participant

Hoi Francis,

ok, dan had ik dat verkeerd begrepen (dat je de Continuum en IR-pass filter gelijkertijd wou gebruiken).

Ik zie regelmatig opnames van met name Saturnus voorbij komen die in RGB+IR gemaakt zijn. Het schijnt dat dit het detail ten goede komt. Zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd. Je zou eens kunnen zoeken op de diverse fora.

Voor die keren dat de seeing en transparency erg goed zijn, zou ik toch willen adviseren het Continuum-filter een keer te gebruiken. De afgelopen week was het in ieder geval pet. Een goed teken voor goede transparency en seeing is dat de hemel rondom de Zon nog blauw is. Bij matige transparency en seeing kleurt deze wit. Uiteraard kan je de transparency ook gewoon meten. Met mijn Esprit en goede transparency is de belichtingstijd circa 0.180ms (alleen ND5.0 filter), maar dat zie ik regelmatig oplopen tot het drievoudige. Als met de Esprit de belichtingstijd boven 0.2ms komt en de SSSM een seeing geeft van meer dan 4″, dan doe ik geen moeite om met de C11 foto’s te maken.

Tot slot is een visuele check altijd goed om de seeing te schatten. Als je het beeld visueel niet scherp krijgt, dan heeft fotograferen geen zin. ;-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top