Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › DSLR camera modifiëren tot een zuivere “full spectrum” of met UV block filter? › Reply To: DSLR camera modifiëren tot een zuivere “full spectrum” of met UV block filter?
Vandaag kon ik een test doen om te kunnen vergelijken wat het oplevert om een DSLR te modifiëren tot een full spectrum.
Ik gebruikte de Nikon D7200 niet gemod. Dit is een APS-C sensor 24 MP en lijkt heel erg op de sensor van de D5600 die wel gemod. is tot full spectrum.
Iso 16000 1/60 monochroom. Nadien via PIPP een avi gemaakt. Met Autostakkert een tif bekomen dat met IMPPG werd opgescherpt. Dan levels optimaal ingesteld om zo veel mogelijk detail te bekomen.
Het resultaat is duidelijk. De full spectrum wint en haalt ongeveer 70 procent meer H-alpha binnen.
Het histogram wordt bijna gelijk als ik de full spectrum op 1/200 sluitertijd zet, dat is meer dan 1,5 belichtingsstop winst.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan, voor mij is het een bevestiging dat de investering duidelijk iets oplevert.