Reply To: ZWO ASI 2600 MC

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires ZWO ASI 2600 MC Reply To: ZWO ASI 2600 MC

Bakx
Participant

Mag ik nog een steentje bijdragen?

Het hangt een beetje van de camera af. Ik had ongeveer 3.5m aan usb kabel tussen de camera en computer. Daar had de Atik16200CCD  (usb2) geen problemen mee. Maar ook de ZWO ASI1600MM en ZWO ASI071C draaiden daar vrolijk mee.

Edoch en echter . . .  de Touptek2600MPro vertikte het categorisch. Pas toen ik de usb kabel verving door eentje van 1.80m maakte hij contact. Om die reden heb ik de koepelcomputer om moeten bouwen van een handzame plek aan de wand naar een minder handzame plek aan de pier. Mijn koepeltje is al zo klein. Ik had eerst een i3NUC-je, maar nu een wat vlottere Dell Optilex.

In jouw situatie zou ik een zgn. “active usb cable” overwegen. Die kosten een paar tientjes en zijn 10m lang. Daar zit doorgaans een versterkertje ingebouwd ergens halverwege, om zo het max usb lengte probleem te ondervangen. Ik heb er een gehad toen ik nog mobiel werkte. Die werkte prima met de ASI camera’s. Maar die schijnen dus iets minder kritisch te zijn. Je kunt er een bestellen en alstie het niet doet, terugsturen. (wel de verpakking proberen heel te houden)

https://www.bol.com/nl/nl/p/lindy-usb-3-0-active-extension-10m/9200000018286070/?Referrer=ADVNLYAH002013-ZOUV7TWXWPJVG-9200000018286070

Wat (een stuk) duurder is een Icron Ranger. Twee kastjes. Dat werkt via een LAN netwerkkabel. De goedkopere dongeltjes zijn bedoeld om een usb printer o.i.d. aan te sluiten, maar kunnen de datastroom niet aan.

In geval je een CCD overweegt, is misschien een bere mooie Atik16200M met AtikEFW3 filterwiel incl set 7 Baader CCD filters iets voor je?Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. :-)

Scroll to Top