ZWO ASI 2600 MC

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires ZWO ASI 2600 MC

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Verheijen
    Participant

Ik overweeg een ZWO ASI 2600 MC aan te schaffen. Ik heb diverse opnamen er van gezien en die  waren mooi. Is het mogelijk om de camera te verbinden met een 10 meter USB 3.1 naar de PC toe?  Ik heb de fabrikant aangeschreven en zij schrijven maar 2 meter voor.

Maar ik heb geen zin om in de kou opnamen te maken ik zit liever binnen net zoals bij mijn CCD camera’s.

Kan iemand van jullie uitsluitsel geven of dat mogelijk is? USB 2.0 werkt ook met deze camera.

Bedankt voor het advies.

Musquetier
    Participant

Dat kan het USB ontwerp niet aan, beter kan je dit over UTP doen met een oplossing als deze: USB verlenging via Ethernet (UTP / RJ45) – verlengkabel | bol.com

Volman
    Participant

Inderdaad USB3.0 laat een langere kabel van 2m niet toe vanwege de demping in de kabel. De ASI 2600 MC Pro kan zowel op USB3 als op USB2 aangesloten worden. De extenders in de link zijn voor USB2.0. Daarmee haal je niet de 3,5 fps in hoogste resolutie, maar zal de camera wel werken in single-shot mode. Wil je toch alles uit de camera halen wat hij aankan dan zal de PC zo dicht mogelijk bij de camera geplaatst moeten worden. Daar heeft ASI de ASI AIR voor bedoeld. Je kunt ook een PC/NUC of laptop bij de montering plaatsen en die in huis overnemen met een andere PC of laptop via Teamviewer of RealVNC. Dit is zoals ik dat doe.

Paul

InFINNityDeck
    Participant

Het volgende, en duurdere, alternatief is de set-up te bedienen met een mini-PC. Zowel @musquetier als ik (en met ons waarschijnlijk vele anderen) gebruiken hier een Intel NUC PC voor. Die NUC monteer je op je telescoop of aan je statief en erop draait de acquisitiesoftware (bij ons NINA) welke rechtstreeks is verbonden met de montering, camera etc. Met deze oplossing blijven alle kabels lekker kort, alleen voor de bediening komt er een ethernetkabel vanaf de NUC naar binnen toe (en 220V uiteraard). De NUC zelf wordt vervolgens met AnyDesk, TeamViewer of RemoteDesktop op afstand via ethernet/internet bediend.

De oplossing is een flink stuk duurder dan de door Rob voorgesteld kabel, maar lost wel veel problemen op, bovendien kan je hem achteraf ook voor het processen gebruiken.

Mocht je budget nog ruimer zijn, dan is een PrimaLuce Lab Eagle wellicht een oplossing.

Nicolàs

PS: ik zie dat @paulvolman me net voor was met ditzelfde advies

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Verheijen
    Participant

Bedankt heren voor het uitgebrachte advies. Ik had deze vraag ook op het Astroforum gesteld maar daar kwam haast niets uit. Jullie gaan beter op de materie in. In de zomermaanden of het late najaar is het geen bezwaar om de laptop dicht bij de camera te plaatsen zodat twee meter voldoende is. Ik vind het ontzettend jammer dat ik niet met een verlengkabel kan werken. Er zijn oplossingen die jullie aan  bieden maar daar zit een behoorlijk prijskaartje aan vast. Met een CCD camera heb je die problemen niet. Ik heb al een offerte aangevraagd bij TS in Duitsland. Ik heb nog geen opdracht gegeven voordat ik eerst wou wachten of mijn vraag beantwoord werd. Dat hebben jullie netjes gedaan, alsnog mijn dank. Het wordt een gecompliceerd verhaal en ik denk dat het beter is om een nieuwe CCD camera aan te schaffen. Of de Canon EOS Ra als die nog te krijgen is. Met deze opties is een verlengkabel geen probleem. Als ik een vaste opstelling had was het een eenvoudiger, dan zit je vlak bij de kijker, computer en camera. Dan kunnen de verbindingen kort gehouden worden. Ik zal met TS in Duitsland nog overleggen of er andere opties zijn. Je kunt op de kijker ASIAIR monteren en bedienen met je smartfone binnen. Het nadeel er van vind ik dat het beeldscherm erg klein is.. Jammer dat via WiFi van uit de ASIAIR het signaal niet naar de PC kan die ook Wifi heeft. Ik ga er nog over nadenken wat de beste optie is. Nogmaals dank heren voor het uitgebrachte advies, dat had ik niet verwacht. Zo zie je dat je niet alleen staat op dit Forum. We zijn voor elkaar om te helpen, niet waar?  Ik kom t.z.t. terug omtrent dit onderwerp.

Bakx
    Participant

Mag ik nog een steentje bijdragen?

Het hangt een beetje van de camera af. Ik had ongeveer 3.5m aan usb kabel tussen de camera en computer. Daar had de Atik16200CCD  (usb2) geen problemen mee. Maar ook de ZWO ASI1600MM en ZWO ASI071C draaiden daar vrolijk mee.

Edoch en echter . . .  de Touptek2600MPro vertikte het categorisch. Pas toen ik de usb kabel verving door eentje van 1.80m maakte hij contact. Om die reden heb ik de koepelcomputer om moeten bouwen van een handzame plek aan de wand naar een minder handzame plek aan de pier. Mijn koepeltje is al zo klein. Ik had eerst een i3NUC-je, maar nu een wat vlottere Dell Optilex.

In jouw situatie zou ik een zgn. “active usb cable” overwegen. Die kosten een paar tientjes en zijn 10m lang. Daar zit doorgaans een versterkertje ingebouwd ergens halverwege, om zo het max usb lengte probleem te ondervangen. Ik heb er een gehad toen ik nog mobiel werkte. Die werkte prima met de ASI camera’s. Maar die schijnen dus iets minder kritisch te zijn. Je kunt er een bestellen en alstie het niet doet, terugsturen. (wel de verpakking proberen heel te houden)

https://www.bol.com/nl/nl/p/lindy-usb-3-0-active-extension-10m/9200000018286070/?Referrer=ADVNLYAH002013-ZOUV7TWXWPJVG-9200000018286070

Wat (een stuk) duurder is een Icron Ranger. Twee kastjes. Dat werkt via een LAN netwerkkabel. De goedkopere dongeltjes zijn bedoeld om een usb printer o.i.d. aan te sluiten, maar kunnen de datastroom niet aan.

In geval je een CCD overweegt, is misschien een bere mooie Atik16200M met AtikEFW3 filterwiel incl set 7 Baader CCD filters iets voor je?Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. :-)

Musquetier
    Participant

“Er zijn oplossingen die jullie aanbieden maar daar zit een behoorlijk prijskaartje aan vast. Met een CCD camera heb je die problemen niet. Ik heb al een offerte aangevraagd bij TS in Duitsland.”

Volgens mij is een i3 NUCje (ong 300 tot 400 euro) of de kabel die Arie hierboven voorstelt (< 60 euro) een stuk goedkoper dan een nieuwe CCD camera of mis ik iets?

Groenewold
    Participant

Als ik het draadje op AF lees staan er toch redelijke adviezen tussen, wat haalde je daar dan niet uit? In het algemeen is het dat je USB kabels liever niet te lang maakt, USB3.0 is daar nog gevoeliger voor en je beter voor ethernet kan gaan of zoiets als Infiinity voorstelt.

Frank_Teunissen
    Participant

Dag Hans, Snap jou probleem niet. Enerzijds heb je het over een een duur prijskaartje van bijvoorbeeld de aangedragen oplossing van een (goedkope) laptop bij je opstelling of een mini pc, anderzijds overweeg je een dure Canon Ra aan te schaffen om je problemen op te lossen. Dit spreekt elkaar tegen en het is de vraag of dit dan helpt. Voor het bedrag wat je neertelt voor die Canon koop je wellicht een aardige astro-camera met koeling!

Mijn setup: Heb een hardschalen attachee koffertje (Samsonite oid) tweedehands aangeschaft voor een paar euro’s. Boorde er in de zijkant wat gaten in voor de kabels en plaatste er wat hardschuim blokken in zodat de laptop wat hoger kwam te staan. Zodoende genoeg ventilatie en kon de voeding plus -goede- usb hub er ook nog bij. Koffer dicht, prima temperatuur en feilloze werking. De laptop is verbonden via een lange LAN kabel, waarvoor ik buitenshuis een aansluiting heb gemaakt. Binnen zit ik achter een desktop en bedien alles via Teamviewer. Succes.

Musquetier
    Participant

eventueel kan je in plaats van TeamViewer ook AnyDesk gebruiken (Teamviewer begon bij mij te klagen dat ik de app zakelijk gebruikte (wat soms ook zo was) en toen werkte die maar half meer)…

Verheijen
    Participant

Bedankt Frank, en Arie en vele anderen, de oplossing schijnt niet zo moeilijk te zijn en jullie adviezen zijn waardevol. Ik heb een USB 2.0 met een powered hub die je op het lichtnet aan kunt sluiten. Dan zal hij zeker werken. Ik heb het uit geprobeerd bij de ZWO ASI 174 M met een normale USB kabel van 3.1 van 12 meter en die werkte prima, wel ging de frame rate wat naar beneden. Maar dat is niet erg. Ik denk dat de ZWO ASI 2600 MC op dezelfde basis werkt. Ik heb de kwestie voor gelegd bij TS. Eens kijken wat deze schrijven. Jou oplossing Frank is misschien de beste optie. Zo kan er geen vocht komen bij de PC. Ik neem jullie overwegingen mee in de aanschaf van een camera. Nogmaals dank voor de moeite die jullie hebben genomen om mij van advies te dienen. Ik waardeer dit ten zeerste. Op dit moment ben ik de dissicants van mijn 4 SBIG camera’s aan het opbakken in een oventje met 175 graden en dat 4 uur lang. Een secuur werkje. Als de bewuste camera in een paar sessies heeft gewerkt met al dat vocht, soms liep het vocht van de kijker buis af. Dan zijn de dessicants zo verzadigd. En dan is opbakken een absolute eis anders bevriest de CCD chip en dat wil je niet hebben. Ik heb er genoeg ervaring mee opgedaan. Maar het is tijd voor een nieuwe camera,. na 13 jaar intensief opnemen gaan de prestaties achteruit.

Groenewold
    Participant

Waar heb je na die 13 jaar nu veel last van in de camera? Dat is nog wel interessant aangezien ik vaak alleen maar over gloednieuwe camera’s lees in het algemeen.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top