Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Mare Humorum in de avond van 8 maart 2022 › Reply To: Mare Humorum in de avond van 8 maart 2022
Ik kijk helaas niet vaak op dit forum omdat er weinig activiteit is. Dat ligt ook vaak aan de weersomstandigheden. Maart leverde vele heldere nachten op en de Maan was ook van de partij. Zo heb ik 7 avonden achter elkaar kunnen opnemen, dat is mijn carriere nooit voorgekomen. Ik had problemen met mijn Boren Simon F 2,8 maar dat is opgelost. Het kwam doordat een metalen plaatje achter de vangspiegel zal met daarin 3 gaten voor de stel schroeven van de vangspiegel. In het midden van de vangspiegel zit een schroef die de vangspiegel aan de spiders bevestigd en door deze schroef zit een veer. Ik heb de drie stel schroeven precies in de gaatjes gekregen en toen de zaak vast gezet. De veer dient als hulpmiddel om de 3 stel schroeven in de gaatjes te houden bij het afstellen. Eerst kreeg ik de afstelling niet goed na veel gepruts. Maar toen de drie stelschroeven op zijn plaats zaten in die bewuste gaatjes was het daarna kinderspel. Helaas te laat om nog opnamen te maken van objecten in Orion en Monoceros. Ik heb de kijker niet om in detail sterrenstelsels en bolhopen mooi weer te geven, daar heb je een lang brandpunt voor nodig. Een RC van 250 mm F 8 zou een mooie oplossing zijn. Maar ik heb al een scala van kijkers. Gelet op mijn leeftijd ga ik geen investeringen meer doen. Voor DSO objecten zoals nevels heb ik instrumenten genoeg.
Heren, bedankt voor jullie commentaren. Ik laat binnenkort weer een paar opnamen zien. Veel succes met opnemen.
Groetjes, Hans.