Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Mare Humorum in de avond van 8 maart 2022
- This topic has 4 replies, 4 voices, and was last updated 4 years, 2 months ago by
Verheijen.
-
AuthorPosts
-
March 8, 2022 at 21:50 #26526
VerheijenParticipantDeze keer had ik de MEWLON opgezet en achteraf zijn hier de beste opnamen van dit jaar gerealiseerd. Deze opname toont Mare Humorum met zijn kraters Theophilus, Cyrilius en Catharina, ook de krater Fracastorius is mooi te zien met de kleine rille die onzichtbaar is met mijn kijker. Er zijn 650 frames gemaakt en de beste 285 zijn samen gevoegd in Registax 6.1 en verder bewerkt in PS 5.1. Deze opname laat zien wat je met een MEWLON kunt doen. De scherpte is veel beter dan de 250 mm Newton. Bedankt voor het kijken en tot ziens maar weer.
March 8, 2022 at 22:00 #26527
InFINNityDeckParticipantErg mooie opname, Hans! Ook mooi geprocessed, ziet er erg natuurlijk uit.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.
March 8, 2022 at 22:37 #26528
van OverzeeParticipantDe details komen er heel goed uit. Een hele mooie foto.
CS Hans
March 9, 2022 at 14:01 #26533
Frank_TeunissenParticipantUitstekende opname en bewerking. Frank
March 19, 2022 at 21:53 #26554
VerheijenParticipantIk kijk helaas niet vaak op dit forum omdat er weinig activiteit is. Dat ligt ook vaak aan de weersomstandigheden. Maart leverde vele heldere nachten op en de Maan was ook van de partij. Zo heb ik 7 avonden achter elkaar kunnen opnemen, dat is mijn carriere nooit voorgekomen. Ik had problemen met mijn Boren Simon F 2,8 maar dat is opgelost. Het kwam doordat een metalen plaatje achter de vangspiegel zal met daarin 3 gaten voor de stel schroeven van de vangspiegel. In het midden van de vangspiegel zit een schroef die de vangspiegel aan de spiders bevestigd en door deze schroef zit een veer. Ik heb de drie stel schroeven precies in de gaatjes gekregen en toen de zaak vast gezet. De veer dient als hulpmiddel om de 3 stel schroeven in de gaatjes te houden bij het afstellen. Eerst kreeg ik de afstelling niet goed na veel gepruts. Maar toen de drie stelschroeven op zijn plaats zaten in die bewuste gaatjes was het daarna kinderspel. Helaas te laat om nog opnamen te maken van objecten in Orion en Monoceros. Ik heb de kijker niet om in detail sterrenstelsels en bolhopen mooi weer te geven, daar heb je een lang brandpunt voor nodig. Een RC van 250 mm F 8 zou een mooie oplossing zijn. Maar ik heb al een scala van kijkers. Gelet op mijn leeftijd ga ik geen investeringen meer doen. Voor DSO objecten zoals nevels heb ik instrumenten genoeg.
Heren, bedankt voor jullie commentaren. Ik laat binnenkort weer een paar opnamen zien. Veel succes met opnemen.
Groetjes, Hans.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.