Activity › Forums › (Citizen) Science › Lichtvervuiling › SQM-metingen InFINNity Deck februari-maart 2022 › Reply To: SQM-metingen InFINNity Deck februari-maart 2022
De G17 is een ouder formaat en geëvolueerd naar de H17. De database segmenten zijn verkleint van circa 10×10 naar 5×5 graden om het programma sneller te maken. Beide bevatten de Gaia blauw magnitude dus de meetresultaten zijn het zelfde.
Het handigste is de G17 te de-installeren of te deleten (g*.290). Installeer dan de H18 (h18*.1476).
Ik krijg terugmelding op een Engelstalig forum dat de ASTAP SQM meting goed meet tot minstens SQM 21.2. Van de 10micron gebruiker Carl krijg ik de terugmelding dat bij een Unihedron meting van 20.54 ASTAP voor een van zijn telescopen 20.54 meet en voor een ander 20.43. Dit bevestigd dat het allemaal goed werkt.
Wat ook duidelijk is dat ASTAP SQM meting bij een slechte hemel transparantie lagere waarden gaat aangeven dan de Unihedron. Verder verwacht ik dat ASTAP door het meetprincipe minder last heeft van de Melkweglicht dan de Unihedron maar in hoeverre blijft gissen.
Han