Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › De Maan in de avond van 5 juli 2022 › Reply To: De Maan in de avond van 5 juli 2022
Het viel ook niet mee gezien de lage stand aan de hemel en nog eens veel wind. Ik zet de JPEG compressie altijd op 9. Dat doe ik al 15 jaar lang. Maar ik zal eens 1 0f 2 proberen. Die horizontale strepen kon ik niet zien op het scherm. Misschien dat een van jullie het scherm een andere contrast weergave hebben ingesteld. Dat is persoonlijk en daar kan ik niets aan veranderen. Als de Maan hoger had gestaan was dit niet gebeurd. Ik heb nooit in Juli opnamen van de Maan gemaakt in mijn loopbaan, dit was de eerste keer. Eind juni waren de opnamen beter van kwaliteit en was Mare Crisium goed afgebeeld, de Zon was al onder en dat scheelt met de belichting. Deze keer scheen de Zon nog en ik moest een W 25 A filter gebruiken, meestal gebruik ik W 23 A. Ik vind de opnamen op mijn scherm perfect maar jullie hebbben waarschijnlijk een andere afstelling op het scherm van je PC en dan zie je de zaken wat anders. Daar kan ik niets aan doen. Maar goed, wat de JPEG compressie betreft is een aanrader. Heren, bedankt voor jullie uiteenzetting. Voorlopig is het gebeud met opnemen van de Maan, Jupiter en Saturnus komen nu beter in zicht en om 03.00 uur kan er opgenomen worden. Ik wacht tot eind juli en begin dan met opnemen. Ik heb vooraf veel voorbereidend werk gedaan.