De Maan in de avond van 5 juli 2022

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Maan in de avond van 5 juli 2022

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #27003
    Verheijen
    Participant

    Er was in eerste instantie veel bewolking en bovendien de Maan stond vrij laag. Het is mij weer gelukt om een aantal acceptabele opnamen te maken, zie bijgaande opnamen. Kijker was de vertrouwde 250 mm Newton en er werd opgenomen met de ZWO ASI 174 MM, een W 25 A roodfilter op een 17 jaar oude EQ 6. Opgenomen werd gedaan met Fire Capture, versie 2.6 en een Barlow lens van Televue 2,5 x en in het primaire focus. Afwerking geschiedde in Registax 6.1 en PS 5.1 Bedankt voor het kijken.

    #27005
    Volman
    Participant

    Dat is weer een mooie opname geworden Hans. Veel detail en de ‘Running man’ bijna volop in beeld, De bewerking is goed uitgevoerd, ik zou wel iets meer kijken na het histogram. De achtergrond is iets teveel opgetrokken waardoor het contrast wat achter blijft. Het lijk aan soort zweem over heen te gaan. Ik heb zelf even lopen spelen met contrast en helderheid en dat kan de foto prima hebben. De details blijven dan goed, ook geen overbelichting en ruis.

    Paul

    #27006
    InFINNityDeck
    Participant

    Zeker een mooie reeks opnames. Wel lijkt het erop dat je bij het maken van de JPG-afbeelding de compressie net te ver had aanstaan (zelf zet ik die op 1 of 2, maar nooit verder). Met name in de tweede afbeelding zijn horizontale patronen in het gebied rechts te zien. Ze zijn er achteraf wel uit te halen, maar dan verlies je wat detail, beter is het bij de omzetting naar JPG de compressie te minimaliseren. Zoals @paulvolman al schreef, zou iets meer contrast geen kwaad kunnen.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27017
    Verheijen
    Participant

    Het viel ook niet mee gezien de lage stand aan de hemel en nog eens veel wind. Ik zet de JPEG compressie altijd op 9. Dat doe ik al 15 jaar lang. Maar ik zal eens 1 0f 2 proberen. Die horizontale strepen kon ik niet zien op het scherm. Misschien dat een van jullie het scherm een andere contrast weergave hebben ingesteld. Dat is persoonlijk en daar kan ik niets aan veranderen. Als de Maan hoger had gestaan was dit niet gebeurd.  Ik heb nooit in Juli opnamen van de Maan gemaakt in mijn loopbaan, dit was de eerste keer. Eind juni waren de opnamen beter van kwaliteit en was Mare Crisium goed afgebeeld, de Zon was al onder en dat scheelt met de belichting. Deze keer scheen de Zon nog en ik moest een W 25 A filter gebruiken, meestal gebruik ik W 23 A.  Ik vind de opnamen op mijn scherm perfect maar jullie hebbben waarschijnlijk een andere afstelling op het scherm van je PC en dan zie je de zaken wat anders. Daar kan ik niets aan doen. Maar goed, wat de JPEG compressie betreft is een aanrader. Heren, bedankt voor jullie uiteenzetting. Voorlopig is het gebeud met opnemen van de Maan, Jupiter en Saturnus komen nu beter in zicht en om 03.00 uur kan er opgenomen worden. Ik wacht tot eind juli en begin dan met opnemen. Ik heb vooraf veel voorbereidend werk gedaan.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top