Reply To: Saturnus op 23 augustus 2022 om 21:41UTC

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Saturnus op 23 augustus 2022 om 21:41UTC Reply To: Saturnus op 23 augustus 2022 om 21:41UTC

InFINNityDeck
Participant

Hoi Frank,

ik stel niet per filter scherp. Als de ZWO filters in mijn EFW-mini van dezelfde kwaliteit zijn als die in mijn EFW achter de Esprit, dan valt daar ook niet veel winst te behalen. In mijn artikel over de invloed van de filters op de focusafstand berekende ik destijds dat het maximale verschil tussen de ZWO filters die ik bij de Esprit 150ED gebruik, circa 0.06mm was. Daar zaten ook de smalband filters bij. Voor alleen de RGB-filters is dat circa de helft, net geen 6 stappen, oftewel 0.03mm. De Depth of Focus (DOF) van de C11 EdgeHD is circa 0.216mm bij f/10 (zie deze post), bij f/20 is die zelfs 0.864mm, dus bijna 30 keer zo groot en daarmee is de invloed van de filters verwaarloosbaar klein.

Het probleem is vooral hoe de invloed van de filters bij de C11 te bepalen, uiteindelijk betreft het hier een Crayford focuser en ik zie regelmatig dat deze slipt en dat dat meer is  dan het verschil in focus dat door de filters veroorzaakt wordt (de Esprit heeft een rack & pinion focuser). En aangezien bij planetaire opnames niet teveel tijd mag zitten tussen de opnames (Saturnus uitgezonderd), is er ook geen tijd tussendoor te focussen, hooguit zou de offset toegepast kunnen worden als deze eenmaal bekend is.

De opname van Saturnus kon overigens wel beter: de opnames met het rood- en blauwfilters lieten duidelijk te wensen over (zie onderstaande afbeelding), hier zat na stacken nog bijzonder veel ruis in (bij blauw was zelfs de achtergrond niet egaal), vandaar ook de stap met Topaz noodzakelijk was. Zodra ik weer een kans krijg, zal ik de opname langer laten lopen bij een kortere belichting (4 x 240s @ 20ms) en daar meer frames van stacken.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top