Reply To: De Zon met AR3323 op 2 juni 2023 met een onbekend glasfilter.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Zon met AR3323 op 2 juni 2023 met een onbekend glasfilter. Reply To: De Zon met AR3323 op 2 juni 2023 met een onbekend glasfilter.

InFINNityDeck
Participant

Hoi Paul,

was dat maar waar, want dan had ik het effect bij het visueel waarnemen nooit gezien, omdat ik daarbij het Continuum filter namelijk nooit gebruik. Het is inderdaad wel zo dat het Continuum filter in combinatie met het glasfilter de sluitertijden flink laat oplopen, maar dat zou geen enkel effect mogen hebben op de vorm van de zonnevlekken. De langere sluitertijd zou hooguit voor een wat waziger beeld zorgen, de seeing is immer stochastisch van aard. Versmering in één richting die afhankelijk is van de rotatie van het glasfilter is slechts op één manier te verklaren.

Als de seeing weer eens wat fatsoenlijker is, wil ik best een test doen met en zonder het filter, maar ik verwacht daar geen wonderen van. :-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top