De Zon met AR3323 op 2 juni 2023 met een onbekend glasfilter.

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Zon met AR3323 op 2 juni 2023 met een onbekend glasfilter.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    InFINNityDeck
    Participant

Een tijdje terug vond ik op te-les-koop.nl een volle-opening glasfilter voor mijn C11 EdgeHD. Het foliefilter dat ik tot dan toe gebruikte was kort daarvoor door zilvervisjes zwaar beschadigd en was aan vervanging toe en dit glasfilter leek me een prima alternatief. Het filter zou ooit aan sterrenwacht Saturnus toebehoort hebben en was door een oud medewerker meegenomen, omdat er geen kijker meer was waarop deze paste. Ik ervan uit dat het dus wel een prima filter zou zijn.

De eerste gelegenheid om het filter te testen was zwaar teleurstellend, maar dat was ooit ook het geval bij mijn eerste folie-filter, de seeing kan nu eenmaal flink verstorend werken. Dus op later datum nogmaals geprobeerd, wederom met teleurstellend resultaat, de zonnevlekken zagen er (net als bij de eerste keer) uitgesmeerd uit. Daarna nog meerdere malen geprobeerd en iedere keer weer hetzelfde teleurstellende versmeerde resultaat. Bij een van die gelegenheden het filter eens 90 graden gedraaid, en daaruit bleek er iets met het filter aan de hand te zijn: De zonnevlekken waren nog steeds versmeerd, maar in een andere richting. Vervolgens de lijm, waarmee het glas aan de aluminium ring vast zat, losgesneden in de hoop dat het versmeren door spanning in de montage kwam. Het lossnijden bood echter geen soelaas, de versmering bleef.

Inmiddels had ik wel nieuwe zonnefolie besteld en het foliefilter van een nieuwe laag voorzien. Nu was het wachten op een dag met goede seeing om een serie foto’s te maken, maar dat is de laatste maanden nog niet eenvoudig. Gisteren leek het dan zover: eindelijk redelijke seeing, zo tussen de 3 en 4 boogseconden. Niet echt geweldig, maar om 15:27:20UTC wist ik toch een redelijk scherpe foto van AR3323 te maken… met het foliefilter. Vervolgens het glasfilter gemonteerd en om 15:28:29UTC weer een foto gemaakt, het filter 90 graden gedraaid en om 15:29:16UTC wederom een foto met dit glasfilter gemaakt. Tot slot om 15:30:41 een afsluitende foto met het foliefilter gemaakt.

Zoals te zien is, was de seeing in die drie minuten inmiddels flink achteruit gegaan, maar evengoed zien we in de laatste foto (genomen met het folie-filter) nog de umbrae en de kleinste zonnevlekken. De foto’s met het glasfilter spreken voor zich: er is nauwelijks detail te zien, alleen de tweede opname toont één umbra, en de zonnevlekken zijn duidelijk 90 graden ten opzichte van elkaar versmeerd.

Het glasfilter is ooit verkocht door The Astronomy Shoppe en wellicht zelfs door hun gefabriceerd. Qua constructie lijkt het op de filters van Thousand Oaks, maar die zitten in een kleurloze aluminium ring met hun stikker erop, terwijl dit exemplaar een gouden aluminium ring heeft. Inmiddels heb ik een mail aan The Astronomy Shoppe gestuurd met slechts de vraag of ze iets meer over dit filter kunnen vertellen. Mocht dat nog wat interessants opleveren, dan meld ik dat hier. Het glasfilter ga ik niet meer gebruiken, maar zal het ook niet meer te koop aanbieden. Niet alleen wil ik dat niemand aandoen, het is een fantastisch demonstratie-exemplaar van hoe het niet moet.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Dat is idd een behoorlijk verschil en echt onbruikbaar. Ook die versmeering naar een richten is echt heel vreemd en zou toch betekenen dat er iets met het filter aan de hand is. Nog even een vraagje. Wat voor een folie heb je gebruikt ND3.8 of ND5 en zat er nog een filter voor de camera?

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

het foliefilter is ND5.0 (ND3.8 is momenteel niet op dit formaat verkrijgbaar). Daarnaast gebruik ik een Baader Continuum filter bij de C11-witlichtopnames.

Inmiddels heb ik antwoord van de huidige The Astronomy Shoppe, maar die zitten in New Hampshire, terwijl de winkel van het filter in California zat (zit?). Ze antwoordden mij dat ze niet aan de winkel in California gerelateerd zijn. Inmiddels ook een draadje op CN geopend, hopelijk komt daar nog wat nuttigs uit voort.

Overigens ben ik er inmiddels wel achter gekomen dat de oorspronkelijke winkel in het begin van de jaren tachtig actief was. Als je in Google op het adres zoekt, dan vind je diverse edities van het tijdschrift Astronomy uit 1981.

Nicolàs

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Volman
    Participant

Wat gebeurt er als je het continuum filter verwijder. Volgens mij geeft dit Astronomy Shoppe filter een geel/oranje kleur door en een continuum filter is meer gericht op groen. Dat zou een probleem kunnen zijn.

InFINNityDeck
    Participant

Hoi Paul,

was dat maar waar, want dan had ik het effect bij het visueel waarnemen nooit gezien, omdat ik daarbij het Continuum filter namelijk nooit gebruik. Het is inderdaad wel zo dat het Continuum filter in combinatie met het glasfilter de sluitertijden flink laat oplopen, maar dat zou geen enkel effect mogen hebben op de vorm van de zonnevlekken. De langere sluitertijd zou hooguit voor een wat waziger beeld zorgen, de seeing is immer stochastisch van aard. Versmering in één richting die afhankelijk is van de rotatie van het glasfilter is slechts op één manier te verklaren.

Als de seeing weer eens wat fatsoenlijker is, wil ik best een test doen met en zonder het filter, maar ik verwacht daar geen wonderen van. :-)

Nicolàs

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top