Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Venus, Jupiter en Mars op 27 januari 2025 › Reply To: Venus, Jupiter en Mars op 27 januari 2025
Hoi Frank,
dank voor de foto van je opstelling, altijd leuk andermans spullen te zien!
Ad 2): de sluitertijd kan inderdaad veel uitmaken, zie hieronder bij Ad 6).
Ad 4): Die koelbuis van Lymax kan helaas alleen bij niet-EdgeHD kijkers worden toegepast. Bij de EdgeHD zit er namelijk een lensgroep in de focusbuis:

Ad 5): in hoeverre de juiste backfocus van belang is bij planetaire opnames is mij ook niet geheel duidelijk. Op een bepaald moment was ik het zat altijd maar wazige opnames te creëren en ben ik alle foutenbronnen gaan elimineren (focus, backfocus, collimatie, koeling, ADC). Ik heb dit echter in één keer gedaan, dus weet nu niet 100% welke verbetering het meeste effect heeft. Feit is dat daarna mijn opnames stukken beter geworden zijn. De back-focus afstand is 146.05mm:

Ad 6): jij kan wellicht een enorme stap maken door niet meer op f/20 te fotograferen. De ASI462 heeft een pixelgrootte van 2.9 micron. Volgens mijn berekeningen en simulaties heeft het geen zin om boven de focal-ratio van 3 x pixelgrootte uit te komen, zie mijn artikel (of hier in het Engels). Alleen als je in UV gaat fotograferen zou 5 x pixelgrootte wellicht wat meer detail kunnen geven (en dan alleen bij perfecte seeing van minder dan 0.4 boogseconden voor de C11). Ga je op de native f/10 fotograferen, dan krijg je dezelfde pixelresolutie als ik (de ASI174MM heeft een pixelgrootte van 5.9 micron), maar met als bonus een circa vier keer kortere sluitertijd en daar zit mogelijk winst. Wil je de planeet groter op je beeldscherm hebben, dan pas je simpelweg een 200% resize toe, zie mijn Mars opnames. Vergelijk mijn Mars-opnames van 26 december 2022 met de ASI174MM en ASI290MM maar eens met elkaar. De ASI290MM geeft ook een pixelgrootte van 2.9 micron en leverde op f/20 dus een in pixels grotere planeet op dan de ASI174MM. De opname van de ASI174MM heb ik daarom 200% vergroot, het resultaat zie je op mijn website.
Heiloo is inderdaad om de hoek, je bent hier van harte welkom!
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.