Reply To: Astrofotografie keuzehulp

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Astrofotografie keuzehulp Reply To: Astrofotografie keuzehulp

Theunissen
Participant

Hallo Michael,

Allereerst lijkt me de vraag uitstekend geplaatst, als absolute beginner :-) .

Omdat ik een absolute beginner ben heb ik mijn vraag hier maar neergezet ipv onder het kopje astrofotografie. Hoop dat dat oke is. Ik heb nogal wat vragen.

Nu heb ik zelf deze combinatie jaren geleden alweer gekocht en ik denk dat deze keuze uitstekend is om te beginnen.

Een AVX montering lijkt betrouwbaar. Je kunt de AVX nog uitbreiden met een StarSense module van Celestron, hiermee kan de AVX zichzelf “uitlijnen” en eventueel als je met astrofotografie aan de slag gaat kan deze ook nog de pooluitlijning geautomatiseerd uitvoeren.

Een voorbeeld van een SN lid (helaas gestopt met de hobby) die werkte met de AVX en in den beginne ook met een 8″ Edghe HD OTA:

https://astroskywatch.wordpress.com

Met de optionele focalreducer van Celestron (F/7) kun je ook deepsky werk verrichten, met deze brandpuntsafstand moet je alleen wat langer belichten (t.o.v. bijvoorbeeld van F/4 OTA’s). Langer belichten vereist overigens ook het gebruik van een extra guidecamera. Een guide camera stuurt de montering bij op basis van een gidsster.

Onder mijn profiel (Photos) vind je wat voorbeelden van zowel planetair als DSO werk. Nu ben ik niet de astrofotograaf pur sang (waarschuwing!) maar vind ik de combinatie van alles leuker (een disclaimer dus!).

Deze Celestron advanced VX 8 SCT is zoals gezegd goed voor het fotograferen van planeten en het mooi inzoomen op planeten en kraters van bijv de maan.

Inzoomen is een groot woord, op F10 kun je gedetailleerder maan opnamen maken, planeten zijn echter nog steeds akelig klein, hiervoor dien je weer een Barlow lens te kopen. Deze verlengt de effectieve brandpuntsafstand naar bijvoorbeeld F15.

De VX montering moet dan uiteraard wel zwaar genoeg zijn om er een geschikte spiegel- of lenzenkijker op te kunnen monteren. Is dat het geval?

Het draaggewicht van de AVX is 14kg, in praktijk is lichter uiteraard beter.

Ik heb toentertijd de keuze gemaakt om een systeem op te bouwen op basis van de AVX/Edge HD 8″ waarmee ik alle disciplines zou kunnen beoefenen, niet alleen om flexibel te zijn maar met name om alles te kunnen leren op een relatief eenvoudige manier.

Resumerend, mijn visie op deze materie is dat je eerst een betrouwbaar systeem moet opbouwen. Hier komen veel aspecten bij kijken, de AVX i.c.m. met Edge HD8 ” is hier uitermate voor geschikt.

Overigens zul je verschillende antwoorden krijgen op je vragen. Velen zullen je ook adviseren aanzienlijk goedkoper te beginnen, ik denk dat je beter een goed systeem kunt kopen in den beginne … uiteindelijk bespaart dit geld.

Scroll to Top