Astrofotografie keuzehulp

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Astrofotografie keuzehulp

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 68 total)
  • Author
    Michael
    Participant

Omdat ik een absolute beginner ben heb ik mijn vraag hier maar neergezet ipv onder het kopje astrofotografie. Hoop dat dat oke is.
    Ik heb nogal wat vragen.

Ik sta op het punt mijn eerste telescoop aan te schaffen. Hij moet geschikt zijn voor visueel en astrofotografie. Zelf dacht ik aan de Celestron Advanced VX 8″ SCT. Wat ik ervan hoor is dat hij prima is voor visuele observatie en daarnaast ook goed te gebruiken is voor planeet fotografie. Wat mij verder aantrekt is het feit dat hij op een goto mount zit waardoor het voor mij als beginner makkelijker is om bepaalde objecten te vinden. Op internet ben ik wat informatie gaan verzamelen en ik hoop dat ik met mijn gedachten goed zit, maar hoor dat graag van jullie ;-)
    Deze Celestron advanced VX 8 SCT is zoals gezegd goed voor het fotograferen van planeten en het mooi inzoomen op planeten en kraters van bijv de maan. Voor deepsky en nevels zou hij minder geschikt zijn omdat het daarvoor te langzaam is en een te klein beeldveld zou hebben? Nu zou ik daarvoor een focal reducer kunnen kopen? Maar wat ik begrijp is het lastig om een telescoop te kopen of op te pimpen (voor een relatief klein budget) zodat hij in alles goed is. Het zou dan beter zijn om er een kleine spiegel- of lenzentelescoop erbij te kopen die dan vooral geschikt is voor deepsky en nevels?

Waar ik dus aan dacht is de VX 8 SCT voor planeetfotografie (relatief veel power en lang brandpunt) en een relatief goedkope lenzen of spiegeltelescoop (wat is dan beter, lens of spiegel?) (snelle f en groot beeldveld?) voor de nevels? De VX montering moet dan uiteraard wel zwaar genoeg zijn om er een geschikte spiegel- of lenzenkijker op te kunnen monteren. Is dat het geval?

Hoor graag jullie gedachten hierover. Mijn budget (in eerste instantie voor montering en één telescoop, dus nog even zonder fotocamera) is ca. 2000 euro.

Theunissen
    Participant

Hallo Michael,

Allereerst lijkt me de vraag uitstekend geplaatst, als absolute beginner :-) .

Omdat ik een absolute beginner ben heb ik mijn vraag hier maar neergezet ipv onder het kopje astrofotografie. Hoop dat dat oke is. Ik heb nogal wat vragen.

Nu heb ik zelf deze combinatie jaren geleden alweer gekocht en ik denk dat deze keuze uitstekend is om te beginnen.

Een AVX montering lijkt betrouwbaar. Je kunt de AVX nog uitbreiden met een StarSense module van Celestron, hiermee kan de AVX zichzelf “uitlijnen” en eventueel als je met astrofotografie aan de slag gaat kan deze ook nog de pooluitlijning geautomatiseerd uitvoeren.

Een voorbeeld van een SN lid (helaas gestopt met de hobby) die werkte met de AVX en in den beginne ook met een 8″ Edghe HD OTA:

https://astroskywatch.wordpress.com

Met de optionele focalreducer van Celestron (F/7) kun je ook deepsky werk verrichten, met deze brandpuntsafstand moet je alleen wat langer belichten (t.o.v. bijvoorbeeld van F/4 OTA’s). Langer belichten vereist overigens ook het gebruik van een extra guidecamera. Een guide camera stuurt de montering bij op basis van een gidsster.

Onder mijn profiel (Photos) vind je wat voorbeelden van zowel planetair als DSO werk. Nu ben ik niet de astrofotograaf pur sang (waarschuwing!) maar vind ik de combinatie van alles leuker (een disclaimer dus!).

Deze Celestron advanced VX 8 SCT is zoals gezegd goed voor het fotograferen van planeten en het mooi inzoomen op planeten en kraters van bijv de maan.

Inzoomen is een groot woord, op F10 kun je gedetailleerder maan opnamen maken, planeten zijn echter nog steeds akelig klein, hiervoor dien je weer een Barlow lens te kopen. Deze verlengt de effectieve brandpuntsafstand naar bijvoorbeeld F15.

De VX montering moet dan uiteraard wel zwaar genoeg zijn om er een geschikte spiegel- of lenzenkijker op te kunnen monteren. Is dat het geval?

Het draaggewicht van de AVX is 14kg, in praktijk is lichter uiteraard beter.

Ik heb toentertijd de keuze gemaakt om een systeem op te bouwen op basis van de AVX/Edge HD 8″ waarmee ik alle disciplines zou kunnen beoefenen, niet alleen om flexibel te zijn maar met name om alles te kunnen leren op een relatief eenvoudige manier.

Resumerend, mijn visie op deze materie is dat je eerst een betrouwbaar systeem moet opbouwen. Hier komen veel aspecten bij kijken, de AVX i.c.m. met Edge HD8 ” is hier uitermate voor geschikt.

Overigens zul je verschillende antwoorden krijgen op je vragen. Velen zullen je ook adviseren aanzienlijk goedkoper te beginnen, ik denk dat je beter een goed systeem kunt kopen in den beginne … uiteindelijk bespaart dit geld.

Michael
    Participant

Beste Theunissen, bedankt voor je reactie en advies! Prachtig die foto van m42 van jouw! Is dat ook mogelijk met de standaard 8″ sct, dus niet de edge hd?

De edgd hd is ca. 500 euro duurder en daarmee eigenlijk buiten mijn budget, zeker als ik bedenk dat ik er sowieso nog van alles bij moet aanschaffen (barlow, lenzen en fotoapparatuur!)

Theunissen
    Participant

Beste Theunissen, bedankt voor je reactie en advies! Prachtig die foto van m42 van jouw! Is dat ook mogelijk met de standaard 8″ sct, dus niet de edge hd?

De M42 is nu juist een herbewerking van iemand anders :-) … maar prachtige foto’s van M42 zijn nog steeds mogelijk met een Celestron OTA of andere SCT’s.

De edgd hd is ca. 500 euro duurder en daarmee eigenlijk buiten mijn budget, zeker als ik bedenk dat ik er sowieso nog van alles bij moet aanschaffen (barlow, lenzen en fotoapparatuur!)

Helder, rustig opbouwen en leren.

Groenewold
    Participant

Ik ben het helemaal eens met Marc dat je beter meteen goed spul kan aanschaffen. Zelf had ik minder geluk met mijn AVX, maar met monteringen moet je wat geluk hebben, soms zit er 1 tussen waar gewoon iets niet helemaal super zit en dat is vaak wel wat je nodig hebt met fotografie

Wat dat betreft wil ik je nog wel waarschuwen, fotografie is een pak lastiger dan visuele waarneming. Zeker als je gaat werken met telescopen die op F7 of langzamer zitten en ook nog een lang brandpuntsafstand hebben is het heel tricky. En dan bedoel ik met name op het gebied van “guiding”. Dit is het corrigeren van kleine foutjes die bijna iedere montering (behalve de echt peperdure) zal hebben en correcties op een niet geheel perfecte poolafstelling. Als je met F7 werkt of langzamer, zal je al snel op vele minuten aan tijd per opname zitten en dat vergt een zeer stabiel geheel. Hoe langer je brandpuntsafstand hoe stabieler vereist is en niet schrikken, maar als ik naast mijn montering zit (welke op tegels staat in de tuin) en ik leg mijn hand op een tegel waar een poot van de montering op staat, dan zie ik mijn ster al verspringen! En dit betekent een foto met minder mooie ronde sterretjes. Het is echt heel gevoelig.

Dus, ik zou niet beknibbelen op de montering. Als je het budget hebt om bijv. een zwaardere te kunnen kopen, zou ik dat doen. Zeker als mobiliteit geen grote wens is. Ik heb uiteindelijk 90℅ van mijn budget in de montering gestopt (een AZ-EQ6) en een spiegeltelescoop tweedehands (F5) gekocht voor 150 Euro. Die duurdere telescoop kan altijd nog, het vak leer ik nu met met name die montering.

Michael
    Participant

Oei, haha het wordt steeds duurder merk ik al en de keuze steeds moeilijker ;-)
    Maar ik snap je waarschuwing wel. Wat had jij voor OTA op die VX? Hoe zwaar was die?

De OTA van de VX 8 heeft een gewicht van 5,7 kg.
    Volgens de specificaties kan de montering ongeveer 13 kilo dragen.
    Je zou zeggen dat het zou moeten kunnen toch? En de EDGE die speciaal voor fotografie bedoeld is, wordt als compleet systeem op een vx verkocht. Kan het er ook nog aan liggen of je er een SCT of lenzen/ of spiegeltelescoop op monteert? Zo´n SCT is compact met het zwaartepunt meer in het midden van de montering denk ik, terwijl een lange kijker wellicht wat minder stabiel op de montering zal liggen?

KeesScherer
    Participant

Ik heb een andere insteek en ik zou beginnen met een Goto equatoriale montering en daar goed over nadenken, een Skywatcher EQ6 is b.v. een prima aanschaf en je kan er heel veel ondersteunings informatie in forums over vinden. Dan zou ik starten met een kleine APO refractor 70mm of 80mm.  Met zo’n combinatie kan je op allerlei gebieden ervaring opdoen en (heel belangrijk) veel plezier beleven zonder ergernissen als collimatie, trillingen, afkoeltijden van grotere kijkerbuizen etc. Je kan er schitterende astrofoto’s mee maken en plezier beleven aan de maan. Alleen voor planeten werk is dat minder geschikt. Het opstellen en afbreken is met een kleine APO een genoegen en met een zware SCT gaat dat een steeds grotere drempel vormen. Een kleine APO neem je eenvoudig mee op vakantie, ook wanneer je later een grotere kijker aanschaft.

Ik volg op dit moment dezelfde route en ga na 2 jaar ervaring opdoen pas naar het wat grotere werk.

Theunissen
    Participant

Zo´n SCT is compact met het zwaartepunt meer in het midden van de montering denk ik, terwijl een lange kijker wellicht wat minder stabiel op de montering zal liggen?

Je moet de zogenaamde “imagetrain” nog mee calculeren. Een eventuele DSLR, Focal reduceer etc. Hier een voorbeeld hoe dit uitziet. Maar ook dit zou ik rustig opbouwen, het valt moeilijk op papier te bepalen hoe een balancering uit zal vallen.

Wie gaat vanavond ook aan de slag? image[Read more]– Theunissen (@mth75) May 22, 2015

Theunissen
    Participant

Ik heb een andere insteek en ik zou beginnen met een Goto equatoriale montering en daar goed over nadenken

Zoals gezegd, je zult verschillende adviezen krijgen. Belangrijkste vraag is: wat wil je zelf en dan eventuele adviezen meenemen in je overwegingen :-) .

Groenewold
    Participant

Ik begon met een eveneens goedkope refractor (lenzenkijker) van 1 meter aan brandpuntsafstand en 102mm grootte van de lens. F10 dus en vrijdag lastig om mee te beginner vanwege die 1000mm lengte. Dat ging in het begin verrassend goed, zoals Kees aangeeft heel eenvoudig omdat een lenzenkijker geen colimatie nodig heeft, mooie ronde sterretjes heeft zonder streepjes die horen bij een spiegelkijker etc. Maar dat ging op een gegeven moment opeens niet meer goed, het guiden wilde niet meer. Heel veel getest en geprobeerd, maar ik denk dat er iets met de montering niet meer goed zat. Ipv dit op te lossen met de fabrikant, bedacht ik mij dat ik later vast een zwaardere telescoop wilde. Dus verkocht aan iemand die het geen probleem vond en toen de AZ-EQ6. Een EQ6 zoals Kees aangeeft is ook prima, veel goedkoper, heel veel ervaring op Internet over te vinden en veel plaatsen waar zoiets is te optimaliseren.

Ik zou uiteindelijk dus kiezen voor een goede montering welke een beetje op je verwachte toekomst is voorbereidt en een simpele telescoop om alles mee te leren. Een lenzenkijker is daar heel geschikt voor, maar dan wat korter dan die ik had en niet zo’n dure. Nadeel vond ik wel dat je daar dan vanalles voor gaat kopen (niet doen) en dan besluit over te stappen op een hele andere telescoop en ik dus zit met veel spul wat niet gebruikt wordt. :) Als je langzaam begint dan is dit voor planeten prima, maar als je al weet dat je meer dan dat wilt, zou ik niet gaan voor een vrij dure telescoop die op F7 zit.

Frank_Teunissen
    Participant

Ben het met Kees eens. Een goede APO van zo’n 80mm is een heerlijk instrument om mee te beginnen. Die doe je dus ook nooit weg. Vergeet niet dat gedetailleerdere planeet fotografie, hoe simpel het opnemen ook lijkt, bijzonder lastig blijkt: seeing in NL om maar eens wat te noemen icm dikke SCT’s. De genoemde EQ6 lijkt mij wat aan de zware kant voor een 80mm APO, echter deze kan in de toekomst wel dienen als je toch overweegt er een sct er op te plaatsen. Ik heb overigens ervaring met de eerdere uitvoering van de AVX de CG5 GT. Met een 80 mm APO heb ik er veel plezier aan. Nauwkeurigheid is prima en het setje is zo te plaatsen. Zowel visueel en fotografisch een goede stap om de eerste paar jaren jezelf zoet te houden onder te sterrenhemel. Succes met je keuze.

Frank_Teunissen
    Participant

Oh ja en dan nog dit. Een 8″ sct en met uiteindelijk alle toeters en bellen op de AVX? Sorry, daarvoor is de AVX veel te licht. Een 8″ SCT zal het inderdaad wel goed doen op een EQ6.

Theunissen
    Participant

Oh ja en dan nog dit. Een 8″ sct en met uiteindelijk alle toeters en bellen op de AVX? Sorry, daarvoor is de AVX veel te licht. Een 8″ SCT zal het inderdaad wel goed doen op een EQ6.

Nee hoor, vorig jaar uitstekend mee gedraaid … krap aan, zou kunnen, ik zal voor de aardigheid de volledige imagetrain eens wegen :-) …

Michael
    Participant

hmmm als ik het zo hoor ben ik veiliger en meer op de toekomst voorbereid met een eq6. Is dit de eq6 die jullie zouden adviseren? http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=445

Het is een neq6 pro. Is die anders/beter dan de eq6 waar jullie over praten?

Ik heb ook op de website van ganymedes gekeken, maar daar kon ik er zo snel geen vinden.

KeesScherer
    Participant

Kijk vooral voor een evenwichtige keuze ook even bij Astromarket.

Dit is de link naar de EQ6pro.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 68 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top