Astrofotografie keuzehulp

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Astrofotografie keuzehulp

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 68 total)
  • Author
    Posts
  • #8409
    Michael
    Participant

    Nog even een vraag over de uitlijning. Er zijn verschillende sites waar ik mijn coordinaten kan opzoeken. Echter er zijn verschillende noteringen. Welke heeft synscan nodig?

    Hieronder even een willekeurige locatie.

    N52°12’38.5553″

    N52°12.642588″

    52.21071°

    #8413
    Theunissen
    Participant

    Decimalen als ik me niet vergis.

    http://andrew.hedges.name/experiments/convert_lat_long/

    Beide formaten zijn met bovenstaande calculator te converteren.

    #8551
    KeesScherer
    Participant

    Decimalen als ik me niet vergis. http://andrew.hedges.name/experiments/convert_lat_long/ Beide formaten zijn met bovenstaande calculator te converteren.

    EDIT: Ik dacht dat het om galactische coordinaten ging, maar het ging over aardse coordinaten! Die calculator is fout Marc, dat is een converter voor aardse coordinaten. Wanneer je daar b.v. de output van platesolve van astrobin instopt, b.v. RA=356.686 dan geeft de calculator 356h41m10s als antwoord, maar dat moet zijn: 23h46m44.6s . De waarde van RA kan nooit hoger zijn dan 24 uur. Je moet een galactische coordinaten omrekenaar gebruiken zoals deze :

    http://www.robertmartinayers.org/tools/coordinates.html

    #8556
    Theunissen
    Participant

    Er zijn verschillende sites waar ik mijn coordinaten kan opzoeken.

    Ik dacht dat zijn vraag was: mijn locatie (om zijn montering/HC) in te stellen, volgens mij is dat ook zijn vraag. In welk geval mijn antwoord goed is.

    #8557
    KeesScherer
    Participant

    Er zijn verschillende sites waar ik mijn coordinaten kan opzoeken.

    Ik dacht dat zijn vraag was: mijn locatie (om zijn montering/HC) in te stellen, volgens mij is dat ook zijn vraag. In welk geval mijn antwoord goed is.

    Je hebt helemaal gelijk Marc, sorry! Ik ben verblind door mijn platesolveperikelen……

    #8558
    Theunissen
    Participant

    Geen probleem Kees! In ieder geval een pro-actieve aanvulling op een mogelijke vervolgvraag :-) …

    #8857
    Michael
    Participant

    Ik heb een kabeltje gekocht waarmee ik de telescoop op mijn laptop kan aansluiten:
    http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1842
    Ook de driver van het kabeltje geïnstalleerd.
    Alignmaster ook geïnstalleerd zodat ik mijn pooluitlijning zonder polaris kan doen.
    Ik dacht, met de gekochte kabel en alignmaster software kan ik aan de slag, (plug and play) maar blijkbaar was dat te simpel gedacht en is er nog veel meer nodig. Met wat googelen erachter gekomen dat ik wellicht ook het ascom platform nodig heb.
    Ascom platform 6 dus ook maar geïnstalleerd.
    Geen idee wat ik verder nog moet downloaden en instellen, maar de aansturing vanaf de laptop werkt nog steeds niet :-(
    Vind het maar erg omslachtig allemaal. Je zou toch zeggen dat je met de kabel en een goed compleet software programma toch aan de slag zou moeten kunnen.  Wordt er moedeloos van en heb nog steeds (behalve maankraters) niets gezien/kunnen vinden door de telescoop.

     

    #8858
    Groenewold
    Participant

    Ja, die heb ik ook. Het vervangt in feite de standaard controler, welke bij mij dus al 1.5 jaar stof ligt te happen. :)

    Zoals aangegeven, de hobby is er 1 van de lange adem. Maar het lukt je echt wel, je moet gewoon meer tussentijdse vragen stellen dat kan hier prima. Ascom vind ik zelf ook een beetje een draak van een pakket, ik gebruik inmiddels wat anders, maar feit blijft wel dat Ascom verreweg het meest gebruikt wordt in de amateur-wereld en veel zaken er dus compatible mee zijn. Kan je even precies aangeven wat je hebt geinstalleerd, wat zegt de computer precies als je connectie probeert te leggen met de montering en welk programma gebruik je hiervoor?

    #8859
    KeesScherer
    Participant

    Ascom platform 6 dus ook maar geïnstalleerd. Geen idee wat ik verder nog moet downloaden en instellen, maar de aansturing vanaf de laptop werkt nog steeds niet Vind het maar erg omslachtig allemaal. Je zou toch zeggen dat je met de kabel en een goed compleet software programma toch aan de slag zou moeten kunnen. 

    Ja ik leef ook met je mee. Om je een idee te geven van de mogelijkheden van ASCOM zal ik mijn situatie schetsen, ik ben bezig om de volgende onderdelen te kunnen aansturen/synchroniseren: 1) de montering, 2) de camera, 3) de automatische focuser, 4) de koepel-spleet, 5) de koepelrotatie, 6)een weerstation, 7) een wolkendetector 8) een autoguider. Deze 8 onderdelen hebben allemaal een ASCOM driver en daarom zal ik (na een boel gepuzzel) in staat zijn om met 1 programma alles te laten samenwerken. Dus wat in eerste instantie nodeloos ingewikkeld lijkt (de montering aansturen) zal later juist een versimpeling blijken omdat ASCOM een interface structuur biedt die “alles” aan “alles” kan koppelen.

     

    #8862
    Michael
    Participant

    Wat ik tot nu toe heb gedaan:

    1) kabeltje (HiTec Astro EQDir) gekocht en aangesloten op usb poort laptop.
    2) bijbehorende driver geinstalleerd. http://www.robtics.nl/download.php?id=617
    3) Alignmaster geinstalleerd.
    4) Ascom platform 6 geinstalleerd
    5) Alignmaster opgestart (voor de zekerheid maar als administrator)
    6) coordinaten ingevoerd.
    7) Onder telescope interface staat standaard aangevinkt: ascom, use sync commands en correct axis separately.
    –  Ik weet niet wat ik moet selecteren onder ascom settings…. Is nu blanco
    8) druk op next en selecteer eerste uitlijnoptie.
    9) druk next en krijg de melding: ERROR creating Object of ASCOM Telescope, check ASCOM Settings.429 – Objekterstellung durch ActiveX-Komponente nicht moglich.

    #8863
    KeesScherer
    Participant

    I Wordt er moedeloos van en heb nog steeds (behalve maankraters) niets gezien/kunnen vinden door de telescoop.

    Maar heb je wel gewerkt met de Synscan handcontroller? De uitlijning daarmee werkt een stuk eenvoudiger en zonder laptop.

    #8864
    Michael
    Participant

    I Wordt er moedeloos van en heb nog steeds (behalve maankraters) niets gezien/kunnen vinden door de telescoop.

    Maar heb je wel gewerkt met de Synscan handcontroller? De uitlijning daarmee werkt een stuk eenvoudiger en zonder laptop.

    I Wordt er moedeloos van en heb nog steeds (behalve maankraters) niets gezien/kunnen vinden door de telescoop.

    Maar heb je wel gewerkt met de Synscan handcontroller? De uitlijning daarmee werkt een stuk eenvoudiger en zonder laptop.

    Ja, wel even geprobeerd maar dat was wat lastig omdat ik de polar alignment op de gok moest doen omdat ik polaris niet kan zien.
    Volgens mij had hij bij de steruitlijning daardoor toch een behoorlijke afwijking.

    #8870
    Groenewold
    Participant

    Heb je de kompas truc toegepast?

    #8871
    Groenewold
    Participant

    * duh *

    #8872
    Groenewold
    Participant

    Kijk ook eens naar de EQMod Ascom setup, hier moet je ook zaken instellen. De communicatie vanuit ASCOM zelf naar de montering moet wel lopen, anders werkt andere software ook niet. Zie ook: http://eq-mod.sourceforge.net/eqaindex.html

    EQAscom kan je hier downloaden: https://sourceforge.net/projects/eq-mod/files/

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 68 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top