Astrofotografie keuzehulp

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Astrofotografie keuzehulp

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 68 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

+1 (oeh dat klinkt alsof een van mijn kids aan het typen is hier) voor Astromarket. Service aldaar is fantastisch en know-how idem. Vraag hen (Jimmy bijv.) voor een leuke deal met een 80mm kijker erop. Kijk dan nog wel of je gaat voor een gewone kijker of een zogenaamde APO of ED uitvoering. Die zijn veel duurder, maar bij 80mm nog goed te betalen, en hebben veel mooier beeld dan de gewone versies. Je hebt geen blauwe randen rondom heldere objecten bijv.

Groenewold
    Participant

Oh en de Pro versie is wat beter ja, steviger en heeft geloof ik dezelfde basis als mijn AZ-EQ6. Ook wel wat duurder weer en niet eens ver verwijderd van de AZ versie. Dus kijk ook daar nog even naar en naar de gewone EQ6 als die nog te koop is. Tweedehands is er dan ook nog!

Michael
    Participant

Bedankt allemaal voor jullie reacties en info. Heel fijn!

Even een hele stomme vraag misschien. Ik heb besloten dat het een EQ6 gaat worden. De AZ-EQ6 is een stuk duurder. Maar wat voegt de AZ toe? Wat ik ervan begrijp is dat een EQ meeloopt in dezelfde richting als waarin de hemelobjecten bewegen, dus met de kromming van de aarde of zoiets. Ideaal voor fotografie. Maar wil dat dan ook zeggen dat je met alleen een EQ montering niet handmatig en vrij kan bewegen zoals bij een AZ?

Groenewold
    Participant

Ja, dat klopt, equatoriaal (Google het even voor de basis) of eq is ideaal voor fotografie. AZ kan je vrijer bewegen (op en neer, links en rechts) is ietwat lastiger alleen om iets goed in beeld te houden. De mogelijkheid ertoe is echter wel fijn, ook kan je 2 telescopen monteren in die houding op de AZ-EQ6. Zelf gebruik ik het niet, mij ging het om de updates in de montering tov de eq6 en de draag capaciteit.

KeesScherer
    Participant

De AZ voegt bij normaal gebruik niets toe. De AZ optie wordt toegevoegd om dan b.v. 2 telescopen tegelijkertijd te gebruiken om naar hetzelfde doel te kijken. Geweldig leuk bij astroparty’s maar normaal niet echt nodig. je kan in AZ mode wel de dubbele belading toepassen en de GOTO funktie werkt ook prima in AZ mode en je kan dan moeiteloos naar een object toe bewegen. Maar voor fotografie is dat minder geschikt. Met een EQ montering kan je (ook) de koppelingen van beide motoren eenvoudig losgooien en met de hand de telescoop bewegen.

Groenewold
    Participant

En geen enkele vraag is stom! Stom is wanneer je niet beslagen te ijs gaat zonder kennis. ;)

Michael
    Participant

Nou, vandaag gaat het dan gebeuren, de aanschaf ;)  Kwa accessoires is het misschien goed om er ook filters bij te kopen en extra oculairs en een barlow? Dan kan ik gelijk gebruik kan maken van verschillende vergrotingen. Zouden jullie dat dan direct nieuw erbij kopen of kan dat ook prima 2e hands? (weet niet hoe het zit met slijtage, gebruikssporen ect)…

Groenewold
    Participant

Ruuuustig. :) Doe het stap voor stap, oculairen zijn weer een wereld apart en doe ook daar weer even rustig onderzoek naar. Ik zou zeker tweedehands kijken als je het binnen het astro-wereldje doet, dat is meestal wel ok. Ik ben geen visuele waarnemen, maar hoor nogal eens dat Ortho’s mooi zijn. Met name scherp, niet zo zeer makkelijk, maar ook nog eens goedkoop. Nogmaals, rustig aan en succes met aanschaf! Waar ga je hem/haar halen?

Michael
    Participant

oke. bedankt voor de waarschuwing. Genoeg om me nog in te verdiepen hoor ik al, maar dat maakt het ook wel weer leuk :) Ik heb zowel bij Ganymedes als Robtics gekeken. Ganymedes is wat dichterbij. Alleen Robtics heeft de neq6, dus daar ga ik nu naar toe. Ik ben al gewaarschuwd niet teveel geld mee te nemen daar naartoe. ;)

Groenewold
    Participant

Nee, dat is bekend. Als je nog nooit bij Robtics geweest bent, het was voor mij niet meteen duidelijk waar ze zaten. Het is waar de navigatie zegt waar het is, maar verstopt in een soort loods. Links is de ingang, trap op en dan is het opeens duidelijk. Ik zou gewoon even vragen of je goedkope, maar goede (beter dan de standaard oculairen die je bij telescopen krijgt die gooi je gewoon weg).. zoals Ortho’s erbij kan krijgen. 1 of 2 om mee te beginnen. En dan snel weer weg. :)

Theunissen
    Participant

Nou, vandaag gaat het dan gebeuren, de aanschaf

Geniet ervan!

Groenewold
    Participant

En als iets niet wilt, schroom niet en vraag maar raak alhier.

Michael
    Participant

Bezig met het installeren van de montering. Aangekomen op pag. 8 van de handleiding: r.a. balancing.

Moet de altitude zetten tussen 15 en 30 graden door gebruik te maken van de altitude adjustment t-bolts. Beide schroeven losgedraaid en wat ik er van begrijp is dat je er één moet aandraaien en dat zodoende de mount kanteld. Met de tegenover gelegen schroef zet je hem dan vervolgens vast. Echter, met hoeveel kracht moet ik de 1e schroef aandraaien? Er is namelijk geen beweging in de mount te krijgen om hem te kunnen kantelen. Ook met de hand niet. Ik ben wel een beetje bang om teveel kracht te zetten omdat ik op internet lees dat veel mensen er last van hebben dat de schroeven buigen!

Groenewold
    Participant

Mm, ik denk dat de Neq6 dan wat anders in elkaar steekt dan mijn montering. Ik heb een soort schroef voor de DEC (welke de telescoop roteert) en een hendel voor de RA. Die hendel zet ik los en vervolgens beweegt de hele montering dan al vrij om zijn as. Ik heb dan de gewichten aan 1 kant en de telescoop aan de andere en ik speel dan met de gewichten tot het geheel in balans is. Ik test dit vervolgens verder door de montering in allerlei posities te zetten met alle klemmen los, deze zou niet uit zichzelf moeten bewegen dan.

Klopt het volgende plaatje met jouw montering?

Groenewold
    Participant

Oh wacht, het gaat je om de altitude adjustment zelf (duhh, het is vroeg). :) Ook dat is anders dan bij mij zie ik, ik moet eerst nog wat schoeven losdraaien, maar dat is hier niet nodig zo te zien. Inderdaad, je zet de 1 losser en de ander beweegt dan de montering. Ik zou het doen zonder gewichten e.d. eraan, dan zou het vrij “soepel” moeten gaan. Zeker geen enorme druk zetten, want dat kan inderdaad beschadiging geven.

Voor Nederland zit je overigens op 51 graden, dus je kan net zo goed de boel daarop zetten.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 68 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top