Activity › Forums › Startersforum › De hobby van je leven › Astrofotografie keuzehulp
- This topic has 67 replies, 8 voices, and was last updated 9 years, 8 months ago by
Bus.
-
AuthorPosts
-
August 21, 2016 at 08:40 #8162
VandenbulckeParticipantDie handleidingen toch hé! Je moet de hoogte van de pool as zetten op de breedtegraad waar je woont, want zo zal je de montering gebruiken. Ik zie niet in waarom je eerst zou moeten balanceren met de pool as tussen 15 à 30° terwijl je de montering op zo’n 51° NB gaat gebruiken. Dus zet eerst de hoogte van de pool as op de noorderbreedte van je waarnemingsplaats, dan tegengewichten en telescoop en accessoires er op. Dan zet je de declinatie as horizontaal en verschuift de tegengewichten zodat deze in balans is. Terwijl de declinatie as horizontaal blijft zet je de telescoop ook horizontaal en verschuift die tot ze in balans blijft. Dan ben je in principe klaar voor het afstellen op de poolster en dat zou eigenlijk probleemloos moeten gaan met de twee schroeven waarmee je de poolas hoogte bijstelt.
August 22, 2016 at 16:00 #8214Theunissen
ParticipantOh ja en dan nog dit. Een 8″ sct en met uiteindelijk alle toeters en bellen op de AVX? Sorry, daarvoor is de AVX veel te licht. Een 8″ SCT zal het inderdaad wel goed doen op een EQ6.
Terugkomende op de payload van de AVX montering, ik heb het geheel eens op de weegschaal gezet (uitstekende BMI!): 9,4 kg. Nu dacht ik in eerste instantie … dat valt toch reuze mee … ware het niet dat ik 2 contragewichten gebruik, 5kg/stuk. De vraag is dus, moet je deze meerekenen ja of nee (volgens mij is het draaggewicht het geheel van OTA en imagetrain EX contragewichten)? Indien ja vind ik de AVX toch een klein wonder.
August 22, 2016 at 16:38 #8216
KeesSchererParticipantDe contragewichten hoef je niet mee te rekenen. Afhankelijk van de montering moet je voor fotografisch gebruik wel rekening houden met een lagere beladingsgraad. Dat is zo’n 50%-70% van de maximale belading “in de folder”.
August 22, 2016 at 16:53 #8217Theunissen
ParticipantDat is zo’n 50%-70% van de maximale belading “in de folder”.
Ah, mooie vuistregel, 67% in mijn geval. Afscheid nemen van de OAG zou nog een gewicht besparende maatregel kunnen zijn.
August 22, 2016 at 20:24 #8222
GroenewoldParticipantEn dan verder zonder guiding?
August 22, 2016 at 20:25 #8223Theunissen
ParticipantGuiding achter de zoeker. Zie opstelling Kees.
August 23, 2016 at 07:16 #8226
GroenewoldParticipantAh ja, dat zou ik ook nog eens kunnen proberen. Ik heb een 400mm kijker om een beetje dezelfde fov te hebben als mijn Newton, maakt dat voor precisie nauwelijks uit als ik enorm terug ga?
August 24, 2016 at 08:32 #8231
KeesSchererParticipantIk heb een 400mm kijker om een beetje dezelfde fov te hebben als mijn Newton, maakt dat voor precisie nauwelijks uit als ik enorm terug ga?
Een kijker met 400mm brandpunt neem ik dan maar aan? Een zelfde Field of view als de hoofdkijker is echt niet nodig en beperkt je in de keuze van volgsterren. De Starshoot Autoguider wordt in een pakket verkocht met 50mm kijker met 162mm brandpunt. Daarmee is het prima guiden tot 1000 mm brandpunt aan toe. De afbeeldingsmaatstaf van de guider moet kleiner zijn dan 4 maal de afbeeldingsmaatstaf van het hoofdsysteem , zie het Artikel
Autoguiding deel 2 optimaliseren.
August 24, 2016 at 11:22 #8232
GroenewoldParticipantInteressant, dan kan ik het gewicht hier ook flink naar beneden brengen. Ga er eens naar kijken, dank!
August 26, 2016 at 16:23 #8278Theunissen
ParticipantDit topic is akelig stil geworden. Hoe gaat het @michaelz ?
August 26, 2016 at 17:04 #8293
MichaelParticipanthaha ja dat klopt, er zijn wat tegenslagen.
Vanaf mijn balkon kan mijn telescoop polaris helaas net niet zien. Moet dus een andere manier vinden om uit te lijnen zonder polaris. Die is er wel geloof ik, (met webcam en aansluiting op pc geloof ik) maar vind het nog erg lastig allemaal. Als iemand een duidelijke, simpele handeleiding/stappenplan heeft hoor ik het graag ;)
August 26, 2016 at 17:54 #8294
KeesSchererParticipantZolang je nog niet aan astrofotografie doet zou ik eerst proberen om alleen uit te lijnen met behulp van een kompas. Dat is niet heel nauwkeurig, maar voldoende voor wat visueel werk.
Wanneer je nauwkeuriger wilt werken of aan astrofotografie gaat beginnen dan kan je na de grove kompas-pooluitlijning verder gaan met de uitlijnroutines in de Synscan handset. eerst een 3-ster uitlijning, dan de pooluitlijning kiezen en daarna weer een drie ster uitlijning.
Daarnaast is er de driftmethode, hier een link met uitleg, de driftmethode is ook onderdeel van programma’s als PHD2 en Backyard EOS.
August 26, 2016 at 18:20 #8299
GroenewoldParticipantZoals gezegd, schroom niet met meteen te vragen hoor, scheelt weer wat frustratie. ;) Het is een pittige hobby om op te pakken, maar als je doorzet kom je er vanzelf. Kees geeft al een aantal prima voorbeelden. Drift alignment zou ik denk ik pas gaan doen als je je montering helemaal goed kent en de gewone alignment procedure al lekker loopt.
August 26, 2016 at 18:39 #8300
MichaelParticipantDank voor jullie hulp! Ik begin maar rustig aan. Eerst maar eens gewoon een simpele grove uitlijning proberen en kijken hoe de goto functie daarop werkt :) Ik houd jullie op de hoogte!
August 28, 2016 at 09:39 #8326
MusquetierParticipantMisschien dat het met AlignMaster wel lukt? Deze heeft Polaris niet nodig…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.