Activity › Forums › Startersforum › De hobby van je leven › Astrofotografie keuzehulp › Reply To: Astrofotografie keuzehulp
Ik ben het helemaal eens met Marc dat je beter meteen goed spul kan aanschaffen. Zelf had ik minder geluk met mijn AVX, maar met monteringen moet je wat geluk hebben, soms zit er 1 tussen waar gewoon iets niet helemaal super zit en dat is vaak wel wat je nodig hebt met fotografie
Wat dat betreft wil ik je nog wel waarschuwen, fotografie is een pak lastiger dan visuele waarneming. Zeker als je gaat werken met telescopen die op F7 of langzamer zitten en ook nog een lang brandpuntsafstand hebben is het heel tricky. En dan bedoel ik met name op het gebied van “guiding”. Dit is het corrigeren van kleine foutjes die bijna iedere montering (behalve de echt peperdure) zal hebben en correcties op een niet geheel perfecte poolafstelling. Als je met F7 werkt of langzamer, zal je al snel op vele minuten aan tijd per opname zitten en dat vergt een zeer stabiel geheel. Hoe langer je brandpuntsafstand hoe stabieler vereist is en niet schrikken, maar als ik naast mijn montering zit (welke op tegels staat in de tuin) en ik leg mijn hand op een tegel waar een poot van de montering op staat, dan zie ik mijn ster al verspringen! En dit betekent een foto met minder mooie ronde sterretjes. Het is echt heel gevoelig.
Dus, ik zou niet beknibbelen op de montering. Als je het budget hebt om bijv. een zwaardere te kunnen kopen, zou ik dat doen. Zeker als mobiliteit geen grote wens is. Ik heb uiteindelijk 90℅ van mijn budget in de montering gestopt (een AZ-EQ6) en een spiegeltelescoop tweedehands (F5) gekocht voor 150 Euro. Die duurdere telescoop kan altijd nog, het vak leer ik nu met met name die montering.