Activity › Forums › Startersforum › De hobby van je leven › Astrofotografie keuzehulp › Reply To: Astrofotografie keuzehulp
Ik heb een andere insteek en ik zou beginnen met een Goto equatoriale montering en daar goed over nadenken, een Skywatcher EQ6 is b.v. een prima aanschaf en je kan er heel veel ondersteunings informatie in forums over vinden. Dan zou ik starten met een kleine APO refractor 70mm of 80mm. Met zo’n combinatie kan je op allerlei gebieden ervaring opdoen en (heel belangrijk) veel plezier beleven zonder ergernissen als collimatie, trillingen, afkoeltijden van grotere kijkerbuizen etc. Je kan er schitterende astrofoto’s mee maken en plezier beleven aan de maan. Alleen voor planeten werk is dat minder geschikt. Het opstellen en afbreken is met een kleine APO een genoegen en met een zware SCT gaat dat een steeds grotere drempel vormen. Een kleine APO neem je eenvoudig mee op vakantie, ook wanneer je later een grotere kijker aanschaft.
Ik volg op dit moment dezelfde route en ga na 2 jaar ervaring opdoen pas naar het wat grotere werk.