Reply To: Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic Reply To: Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Theunissen
Participant

Het 2s testsub op f/2 ISO1600, Deneb. Bijgevoegd het integratie resultaat van 50x M31 en 50x NGC7000 (3os/subs op ISO800). Allen gecalibreerd met een Superbias (100x) en 50 darks. Alleen integratie (en debayering uiteraard). Interessant is Deneb, het diafragma(?) vertekend hele heldere sterren. Ik heb dit gedrag al eerder gezien bij deze lens (astrobin). Voorts moet ik toch eens kijken naar de RAW conversie settings van PI, ik heb toch het idee dat er ergens wat kleur data overboord valt.
Met SQM waardes tussen 20,1 en 20,4, de kwaliteit van de hemel veranderde vannacht om het uur, mede door een groot aantal vliegtuigen, alhoewel rond 2:30 de hemel beter en beter werd … ben ik echt dik tevreden. Ik heb voor testdoeleinden ook nog het Double Cluster en IC1396 geschoten, allen 50 subs. F/2 kan letterlijk snel zijn :-)
Je voelt met snelle optiek letterlijk alles wat je theoretisch ooit gelezen hebt. Langer belichten dan 30s schuift het histogram te ver door :-) … filter dus benodigd.

Scroll to Top