Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 46 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

Doen we een keer dan! Zijn die vliegtuigen altijd een punt, want dat is wel irritant soms dan.

Theunissen
    Participant

Het 2s testsub op f/2 ISO1600, Deneb. Bijgevoegd het integratie resultaat van 50x M31 en 50x NGC7000 (3os/subs op ISO800). Allen gecalibreerd met een Superbias (100x) en 50 darks. Alleen integratie (en debayering uiteraard). Interessant is Deneb, het diafragma(?) vertekend hele heldere sterren. Ik heb dit gedrag al eerder gezien bij deze lens (astrobin). Voorts moet ik toch eens kijken naar de RAW conversie settings van PI, ik heb toch het idee dat er ergens wat kleur data overboord valt.
    Met SQM waardes tussen 20,1 en 20,4, de kwaliteit van de hemel veranderde vannacht om het uur, mede door een groot aantal vliegtuigen, alhoewel rond 2:30 de hemel beter en beter werd … ben ik echt dik tevreden. Ik heb voor testdoeleinden ook nog het Double Cluster en IC1396 geschoten, allen 50 subs. F/2 kan letterlijk snel zijn :-)
    Je voelt met snelle optiek letterlijk alles wat je theoretisch ooit gelezen hebt. Langer belichten dan 30s schuift het histogram te ver door :-) … filter dus benodigd.

Theunissen
    Participant

Bijna vergeten, ik moet een 2,5kg contra gewicht op de kop tikken.

Groenewold
    Participant

Is bijv. M31 ook op 2sec subs genomen? Dat is inderdaad wel indrukwekkend, ik moet naar F2.8 dus ooit. ;) Wel erg licht qua achtergrond, je hebt dit nog zonder DBE e.d. geprocessed?

Theunissen
    Participant

De individuele subs zijn 30s (ik zal de tekst nog even aanvullen). Inderdaad geen flats, en geen ABE of DBE. Vandaar dat langer belichten op f/2 niet mogelijk was.

KeesScherer
    Participant

Heel mooi scherp deze lens Marc! Over dat te ver doorschuiven van het histogram. Kijk eens naar de achtergrondwaarde van een enkele sub in PI, wat is de ADU dan? (Uitgaande van een 14 bit schaal 16383). Mijn ervaring is dat een achtergrond ADU van rond 1000-1100 het prettigst werkt in de nabewerking. Dat is ca 10% van het lineaire bereik.

Theunissen
    Participant

Heel mooi scherp deze lens Marc!

Scherpte is prachtig inderdaad, ik ben er erg content mee. Ik zal vanavond wat verder analyseren, ik begin ook gebruik te maken van het subframeselector script…

Bus
    Participant

Een beetje diafragmeren helpt tegen die rare sterbeelden bij heldere sterren. Dat zie ik ook op f1.4 met de Sigma Art 20mm f1.4.

Gewoon een stopje dichtknijpen dus.

Bus
    Participant

BTW, voor hetzelfde geld had je bijna 4x135mm f2.0 van Samyang kunnen kopen. Met vier camera’s eraan op een simultane opstelling had je vier keer zoveel lights kunnen verzamelen ;-)

Dat lijkt mij nog wel wat….een Multicam-One-Shot Deepsky-Image-System (MOSDIS)

Theunissen
    Participant

Klopt! Met de Zeiss heb ik echter een lens voor het leven, met de Koreaanse kwaliteits variaties, die ik toch frequent lees … heb ik de keuze snel gemaakt.

Ik zie wel eens multi systemen langskomen, vrij specifieke toepassing uiteraard.

Ik denk dat ik een andere oplossing verzin dan het diafragma verkleinen, combineren van lagere belichtingstijden of iets in die trant.

Groenewold
    Participant

Zou ik ook eerst proberen, anders is het weer een beetje zonde van die F2. Maar ja, wellicht toch wat limiterend.

KeesScherer
    Participant

Interessant is Deneb, het diafragma(?) vertekend hele heldere sterren. Ik heb dit gedrag al eerder gezien bij deze lens (astrobin).

Ik zie helemaal geen vertekening bij Deneb, wat klopt er volgens jou/jullie niet aan? Bedenk wel dat dit bij volle opening is en er helemaal geen vertekening van het diafragma kan zijn. Juist bij het diafragmeren ga je “stervormige” (met spikepatronen) sterren zien t.g.v. het lamellenpatroon. Wanneer je vanwege optische redenen zou willen diafragmeren zonder “stervormige” sterren dan zou je voor de lens een circelvormig diafragma moeten toepassen (b.v. een filterverloopring)

Theunissen
    Participant

Bedenk wel dat dit bij volle opening is en er helemaal geen vertekening van het diafragma kan zijn

Klopt inderdaad, maar iets moet deze “jets” veroorzaken. Ik zie het op astrobin terug van eerder genoemde Japanse collega. Overigens is het niet dat het niet “klopt”, het klopt precies, ik ben wel erg benieuwd wat dit effect veroorzaakt.

KeesScherer
    Participant

Bedenk wel dat dit bij volle opening is en er helemaal geen vertekening van het diafragma kan zijn

Klopt inderdaad, maar iets moet deze “jets” veroorzaken. Ik zie het op astrobin terug van eerder genoemde Japanse collega. Overigens is het niet dat het niet “klopt”, het klopt precies, ik ben wel erg benieuwd wat dit effect veroorzaakt.

Ah, de jets. Die zie ik niet bij de enkele testsub. Ik herken de jet wel…..Het is exact dezelfde vertekening die ook zichtbaar is bij de Samyang 135mm f2.0. (O dear, de Zeiss zal toch geen gebruik maken van dezelfde….?)

Theunissen
    Participant

Ah Ha! Hetzelfde zou zo maar kunnen … maar hetzelfde wat? :-) (Zeiss glas :-) )

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 46 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top